Apple geklopt door Google?

Columns

Kort geleden stond een artikel in Trouw dat Apple zijn positie als meest waardevolle merk was kwijtgeraakt aan Google. Dit kwam niet geheel onverwacht. De “why” van Apple is samen met Steve Jobs begraven. Steve Jobs had een missie en inspireerde in zijn eentje de gehele wereld. Het ging Steve Jobs in de eerste plaats niet om de beste te willen zijn, maar om iets te bouwen waar hij in geloofde. Hij geloofde dat hij de status quo kon uitdagen met goede technologische innovatieve uitgebalanceerde producten. Dat geloof maakte hem groot.

De “why” van Apple was in de tijd van Steve Jobs zo sterk dat bij Apple kopiëren gelijk aan zelfmoord was. Dat magisch onaantastbare inspireert velen en overstijgt “concurrentie”.

De essentie van een (gedurfde) missie is dat het mensen met elkaar verbindt. Een ...

Edwin Tuin
Beste Sybren,

Met het overlijden van Steve Jobs is een tijdperk bij Apple geëindigd. Dat is een belangrijke oorzaak van verandering bij Apple. Definiëren van een (nieuwe) missie is belangrijk, maar kan niet zonder het aantrekken of ontwikkelen van het juiste veeleisende leidinggevende en creatieve talent met een unieke visie op de toekomst. Wie weet ontwikkelt zich dan een nieuwe leider die de bakens van ICT weer stukken verder verzet. De tijd zal het ons leren.

Edwin Tuin | organisatie en IT-veranderspecialist | www.victalis.nl

Meer over Zingeving in werk en organisatie