Nederland in de ban van angstmarketing

Columns

Al decennia lang zijn Nederlanders bekend met het fenomeen ‘polderen’. Ook nu nog zeer actueel, maar dat heeft weer te maken met de Hedwigepolder. Polderen is het uit den treure overleggen met alles en iedereen om tot een algemeen aanvaarde consensus te komen. En zo maken we het iedereen naar de zin. Dit betekent dat harde en/of duidelijke beslissingen keurig worden omzeild ten ieders faveure. De laatste jaren lijkt zich een nieuw typisch Hollands fenomeen te manifesteren, namelijk de opinie bewerken met (nauwelijks verholen) angstboodschappen. We noemen dit angstmarketing.

Angstmarketing kennen we al jaren en in vele hoedanigheden. Kinderen moeten lief zijn, anders krijgen ze met de roe. Geen rare gezichten trekken als de klok slaat, anders komt het nooit meer goed. Deze verzekering heeft...

Herman De Pagter
Raoul Ruparel, guardian.co.uk
"Ultimately, if a country with a GDP of only 2.5% of the European economy can bring down the entire system, that's probably a sign that the system is fundamentally flawed."

Het hele artikel vindt u hier: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/28/greece-is-no-lehman-brothers?intcmp=239

Vr. groeten, Herman
Floris de Monchy
Uitstekend verhaal Herman! En hard nodig. Benieuwd wie de handschoen opneemt - als het geen TV-programma is dan moet een serieuze krant (Volkskrant of NRC) dit verhaal toch kunnen brengen?
Anne
+++ De geloofwaardigheid van Politici en de Media staan op het spel. De media lijken aan te nemen dat de massa nog in het calvinistische tijdperk leeft en communiceren even paternalistisch als sommige Ministers en Presidenten. Zij denken dat de massa nog in het gesproken woord als waarheid geloofd, terwijl de realiteit een heel ander beeld geeft.
Hoe komen we van deze vorm van berichtgeving met dood, ellende, zielig en onbekwaam af?
Herman De Pagter
T.a.v. Anne en Floris,

dank jullie wel voor het lezen van deze column en het plaatsen van de reacties. Mij blijft het verbazen dat we zoveel media hebben, maar het veel lijkt op eenheidsworsten. Je zou inderdaad verwachten dat een serieuze krant of actualiteiten programma het anders zou kunnen doen. Voorlopig komen we van dergelijke berichtgeving nog niet af, helaas.

Vriendelijke groeten, Herman
Th. W. Peelen
Geachte heer De Pagter,

Naar ik aanneem hindert het U niet dat ik bij toeval uw artikel las. Ik ben het volledig eens met de strekking van uw betoog. Ik erger mij groen en geel aan de berichtgeving op radio, tv en kranten. Ongeloofelijk eenzijdig en kritiekloos en vooringenomen.
Ik heb na bijna vijfentwintig jaren afscheid genomen van "de" NRC om voornoemde redenen en lees en kijk voor serieuze onderwerpen van dit moment, bijv. het ESM verdrag, buitenlandse media! Te triest voor woorden maar helaas exemplarisch geworden voor de Nederlandse berichtgeving.

Met vriendelijke groet,

Th. W. Peelen

Meer over Online Marketing