Een ander prijsbeleid in crisistijd?

Omdat de afzet van veel ondernemingen en ondernemers daalt, is de verleiding groot de prijzen te verlagen. De theorie voorspelt dat daardoor de vraag stijgt en het marktaandeel groeit. Maar prijsverlaging is een zo flexibel wapen dat concurrenten het nog dezelfde dag en moeiteloos kunnen navolgen. Desondanks vraagt de huidige situatie om aktie. Wat is verstandig?

Waarom prijsbeleid ?
Uw prijsverlaging is een heel flexibel marketing-instrument, dat wel direkt uw winst verlaagt, maar dit niet noodzakelijkerwijs compenseert door de afzet (verkochte aantallen) in voldoende mate te verhogen of de afzet-teruggang te stoppen. De prijs is weliswaar - letterlijk - een hard gegeven, maar de psychologische perceptie ervan is even belangrijk. Daarom moet de prijs, net als het produkt/de dienst waaraan...

Dirk-Jan de Bruijn
Eens met Rene Verbrugge dat je met beleid moet kijken naar het veranderen van je prijs. Het lukraak verlagen van prijs kan een onbedoeld neveneffect hebben dat je uiteindelijk elkaar op prijs kapot concurreert. Natuurlijk is e.e.a. erg afhankelijk van de business waar je in acteert, maar in de b-to-b is dat op middellange termijn helemaal niet goed. Dus bouw extra dienstverlening in (tegen dezelfde condities) in de sfeer van vergroten van de service- en klantgerichtheid en de betrouwbaarheid. Dus : het zichtbaar meedenken. Anders gezegd: ik zou focussen op het verbeteren van de klant-leveranciersrelatie!
Jos Steynebrugh
Eindelijk iemand die het ècht snapt. Ik denk dat Rene in zeer grote mate bijdraagt tot de winst van zijn onderneming

Jos Steynebrugh

Meer over Ondernemerschap