Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Erg weinig creativiteit en gebrek aan organisatorisch inzicht in deze gevallen, wat is er met Mastenbroek aan de hand? Slecht geslapen?
De oplossing is om veel meer aandacht aan de ontwikkeling van leiderschap te geven, en op te houden te doen alsof leiderschap en management één en hetzelfde is.
Ik vind dat een goede aanbeveling, maar let wel op! Een ondergeschikte zal niet altijd het achterste van de tong laten zien; zeker niet als hij/zij enkel kritiek heeft op de leidinggevende.
Kritiek leveren is volgens mij moeilijker naarmate er:
- meer mensen aanwezig zijn
- het verschil in machtspositie groter is
Ik ken dat fenomeen alleen en uitsluitend in Spanje, maar dat is al hééééél lang geleden. Mijn vraag is: in welk land speelt dit en hoe lang geleden? Of . . . ZEIDEN de mensen thuis te willen eten en gingen in werkelijkheid iets anders doen?
Volstrekt ongeloofwaardig voorbeeld. Rest van het artikel daarom niet gelezen.
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Het voorbeeld over "tussen de middag naar huis gaan om te eten" is echt recente realiteit in Nederland (het zijn allemaal zeer recente voorbeelden). Ik ken nog meer voorbeelden van bedrijven waar "naar huis" gaan tussen de middag voor een deel van de medewerkers gewoonte is. Ik nodig je van harte uit om het artikel verder te lezen.
Reactie op Sjoerd Talsma
Ja, ik ben het helemaal met je eens dat er te veel gevraagd wordt (of anders gezegd: veronderstelt wordt dat leidinggenven en/of managers alles moeten kunnen).Ook ben ik het met je eens dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen "managen en leiderschap". Ik verwijs hiervoor naar diverse boeken van René ten Bos. Er zijn situaties waarin productie maken onder grote druk staat. Veel ruimte is er dan niet om te coachen en te ontwikkelen. Maar is dat op langer termijn ook effectief?
Naast Spanje en Frankrijk, waar ik in de jaren dat ik daar werkte ik dit regelmatig meemaakte, maak ik "thuis lunchen" nog dagelijks mee.
Bij kleinere organisaties, vooral als er veel lokaal wonende medewerkers werken, komt dit nog zeer regelmatig voor. Zo werk ik nu bijvoorbeeld voor een middelgrote gemeente, en een fors deel van onze ambtenaren woont ook in de gemeente en gaat "tussen de middag" thuis eten.
Overigens, ook al zouden deze medewerkers iets anders doen dan in hun lunchpauze eten: who cares?
Jammer dat je na een eerste "verkeerd" voorbeeld afhaakt; een beetje kortzichtig. En bovendien blijkt het onterecht, het voorbeeld is helemaal niet zo verkeerd.