Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Reeds in de vorige eeuw was AH bezig met electronisch boodschappen doen, destijds nog met een of ander kastje. Ondanks dat dit in Frankrijk redelijk aansloeg, mislukte het in Nederland. Reden: het van A naar B krijgen van boodschappen is niet de kernactiviteit van AH. De kernactiviteit is 'het boodschappen doen als vrijetijd besteding'. Veel Nederlanders vinden het nog steeds leuk om boodschappen te doen in een gezellige winkel. Voor veel huisvrouwen heeft het ook nog een sociale functie: even een praatje maken in de winkel.
AH is marktleider in supermarktland en dat betekent dat AH voorop moet lopen in het innoveren van het supermarkt product zoals het dat tot nu toe meestal gedaan heeft. Als eerste met de bonuskaart en koffie in de winkel. En ook Albert.nl is een voorbeeld.
Of eco producten en "echt en lokaal" nu echt een betere vorm van innoveren zijn dan wokken en grillen in de winkel, betwijfel ik dan ook sterk.
Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat sfeer, een modern winkelinterieur, persoonlijk contact (en ook service), even contact maken met bekenden, onderdeel uitmaken van de (oer)productformule van AH. Dat hoeft niet weg: een totaal electronische winkel geloof ik ook niet in. Omdat mensen zo'n levensstijl (nu) niet willen.
Historisch gezien heeft AH hier overigens wel consessies gedaan: de oervorm van het winkeltje in Zaandam was het summum van persoonlijk contact. De zelfbedieningsformule, en later het voorverpakken van allerlei artikelen hebben de contactmomenten verminderd.
Gemak, snelheid, keuzevrijheid werden bevorderd. Ook door het "koelkastproject". Het was revolutionair koelkasten te distribueren via een supermarkt. Het zette de hele handel op zijn kop. Daardoor hoefden mensen juist niet meer elke dag naar de winkel en konden ze voor meerdere dagen tegelijk inslaan. Meer gemak dus, tijdswinst feitelijk. En het mee-ontwikkelen van een nieuwe levensstijl. Zo zijn er meer voorbeelden te geven waarbij de echte klappers als ankers distributie, technologie en het mee-ontwikkelen van een nieuwe levensstijl hebben.
De koffie en Albert.nl zijn voorbeelden van zeer oorspronkelijke instrumenten - geen recente innovaties. Albert sr. is in de 19e eeuw al begonnen met eigen koffie en dat is altijd zo gebleven. Hij bracht ook zelf de boodschappen rond - met de hondekar destijds. En dat geldt ook voor kortingsacties als middel tot klantenbinding - wat de bonuskaart feitelijk is.