Het zakelijk gebruik van AI raakt in een stroomversnelling. Binnen bedrijven in alle sectoren is er steeds vaker sprake van een hybride personeelsbestand, waarbij mensen en ‘digitale collega’s’ samenwerken. We zien dat digitale collega’s routinematige taken afhandelen en ruimte creëren voor de creativiteit en het denkvermogen van hun menselijke collega’s, met alle voordelen van dien. De volgende drie praktijkvoorbeelden illustreren hoe een hybride personeelsbestand de prestaties van menselijke medewerkers kan verrijken.
1. AI vereenvoudigt taken door automatisering en gegevensanalyse
Neem bijvoorbeeld het goedkeuringsproces voor hypotheekaanvragen. Normaliter werkt een menselijke medewerker met de aanvrager samen om informatie te verzamelen over diens inkomen, schuldpositie en de hoogte va...
Over medewerkers die zichzelf opnieuw moeten uitvinden, moeten we niet al te licht denken. Routinetaken worden toegevoegde-waardetaken. Back-officetaken (beeldscherm) worden front-officetaken (klantcontact). HR staat voor de uitdaging talent opnieuw te inventariseren en te alloceren.
Medewerkers met ambitie en een vooruitziende blik, kunnen zich het werken met softwarerobots op eigen initiatief eigen maken. Kirkwood´s wijst op het gratis en voor iedereen toegankelijke digitale trainingscentrum UiPath Academy. Al 360.000 mensen hebben zich er bijgeschoold.