Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Om te beginnen ben ik het helemaal eens met jouw UBR's.
Het is echter wel zo, dat je die pas kunt gebruiken als er een vertrouwensrelatie aanwezig is tussen de klant en de verkoper. Het gaat dus niet om de agenda van de klant , maar om de dubbele agenda van de verkoper.
Dit kun je de verkoper echter niet kwalijk nemen, zo is hij opgeleid volgens de traditionele verkoop. De nieuwe verkoper moet naar een nieuwe mindset gebracht worden t.a.v. acquisitie en verkoop.
Een klant wil wel kopen, maar hij wil niets verkocht krijgen. met de alombekende slogan: "stop met verkopen en help de klant inkopen" (die overigens ook uit de traditionele verkoop komt) ben je nog steeds bezig het inkoopproces te beeinvloeden. Er bestaan tenslotte ook klanten die helemaal niets van jou willen kopen, domweg omdat ze niets nodig hebben, of omdat jij ze niet kunt bedienen.
Beter kun je jezelf als verkoper de volgende vraag stellen: " Onder welke condities zou jij van jou willen kopen?"en van daaruit je gesprek aan te gaan.
pffffff das dan ook weer iets waar prospects niet op zitten te wachten....Men hoort dit te vaak.....Men is moe van die open deuren.....
Wees gewoon eens jezelf....laat trucjes weg....Is spiritualiteit dan zo'n eng woord in business?
Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence
De kracht van de UBR ligt in het feit dat we hier spreken over echte aandacht en het werkelijk opbouwen van relaties. Kijkend naar de drijfveren van sales zie je een duidelijke resultaatgerichtheid en de drang die dingen te doen die voor jou belangrijk zijn. Men vergeet hierbij inderdaad de klant/prospect.
Ik kom echter gedurende mijn werk als trainer/coach een groot percentage aan mensen tegen die het vak verkoop uitoefenen met deze drijfveer. De UBR stelt je in staat je taak de bestaande behoeften aan het licht te brengen, niet om te proberen mensen te overtuigen van behoeften waarvan zij het bestaan misschien niet eens hebben vermoed.
Een zakenman/-vrouw is geïnteresseerd in meer omzet of een hogere productiviteit, lagere kosten en betere kwartaalcijfers. Die zakenman kan het au fond geen bal schelen of jij nu kinderhoepeltjes of mainframecomputers verkoopt. Het gaat hem/haar om zijn probleem of behoefte en een mogelijke oplossing daarvoor, en niet jouw verlangen om jouw producten cq diensten te verkopen.
Verkoop is een resultaat van de vorm die je kiest en niet een doel opzich, we spreken dus inderdaad niet over een trucje maar een combinatie van attitude, motivatie en emphatisch vermogen.