Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Walther Ploos van Amstel
www.delaatstemeter.nl
Ik denk dat veel bedrijven slecht presteren terwijl ze werkelijk hun best doen op alle fronten en dat hetgeen wij zien "het beste is dat er menselijkerwijs gesproken, uit geperst kan worden".
Vaak is het de ICT die niet up to date is, hapert of anderszins niet goed functioneert. Maar uiteindelijk is het personeel dat kwaliteit maakt. Oók en misschien wel juist DAN wanneer alles tegenzit.
Grootte en complexiteit van de organisatie een punt? Nee! Ik merk het ook op het eerste het beste terras. Als er méér personeel loopt dan noodzakelijk en toch . . . . die expresso 20 minuten "onderweg" is.
Je merkt als klant onmiddelijk of een bedrijf visie heeft op logistiek en natuurlijk die laatste meter: dáár waar het allemaal gebeurt. Wellicht ook negatieve Michelin sterren introduceren?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Letterlijk ALLES is hier geautomatiseerd, zodat de rekening alle extra’s keurig vermeldt: kamer, minibar, bar (eventueel), restaurant (eventueel), kranten, roomservice, telefoon en pay TV (van uur, minuut, seconde tot idem). Kortom: de hele reut.
Met wat het systeem al weet van Mr. Stainburk from Holland zouden ze bij de incheck kunnen volstaan met mijn naam: de rest is bekend en kan het systeem zó ophoesten. Ze zouden kunnen zorgen dat mijn kranten er liggen, de minibar vol zit met JW blacklabel en Spa, een “uitagenda” op de TV. Jammerlijk gemiste kansen. Toch een Godsvermogen per nacht, zelfs nu de dollar laag staat.
Wat is dat toch met bedrijven, dat ze maar niet snappen dat het om mensen gaat? Artsen die praten over “die nier op zaal 3”, bedrijven die telefonisch volstrekt onbereikbaar zijn: zelfs voor een bestelling wordt niet opgenomen. Wat BEWÉÉGT die bedrijven?
Dat het anders kan bewijzen bedrijven als Revox, Quad, Baush&Lumb (Ray Ban), B&O, Harley Davidson, Apple. Bedrijven die over lengte van jaren kans zien fans te hebben i.p.v klanten. Ook dat kan anders: Dell, HP, Microsoft en nog een lange reeks bedrijven verspeelden deze aanvankelijk zéér riante positie bij hun klanten. Readers Digest stuurt mij al jaren suggesties voor spirituele boeken omdat ik tweemaal (1995 of zo) een boek heb besteld over het leven van Jezus: éénmaal voor mijn moeder en éénmaal voor haar zus.
Onwillekeurig dringt het beeld van een autokraak zich aan mij op: 1700 euro braakschade voor een radio van 50 euro 2e hands straatwaarde. Wat is dat, wat bedrijven beweegt om voor tonnen ongemak aan te richten om 1 op 1.000.000 (???) een keer te scoren? Waarom bestaan de gele-, groene- en gouden gids nog steeds terwijl letterlijk ALLES op Internet te vinden is? Wat is dit? Anemie (geen crea ideeën)?, anorexia (teveel personeel eruit gegooid?), bolemia (teveel omzet gevroten?), sociopathie (don’t care a shit). Wat is dit?
“Vreemd gaan”
Veel mensen in bedrijven raken net zo opgewonden van switchende klanten als echtgenotes waarvan de partner één keer een slippertje heeft gehad. Kijk, als je een beetje goed in je vel zit wéét je gewoon dat ie weer terugkomt. Zo eenvoudig is dat. Enne, als ie NIET terug komt? Niets aan de hand. Dan was ie wat later TOCH vertrokken. Om de spruitjes, het behang of het pukkeltje in je nek. Tijd voor een frisse nieuwe relatie zou ik zeggen.
Terug naar de vraag: “is klantindividualisering de oplossing?”
Mogelijk! Maar dan moet je als bedrijf wel héééél erg goed je huiswerk doen. Een paar robotoïde aandoende schoten uit de losse heup gaan niet werken. En TERECHT niet.
Hoe het wél werkt? Ga eens op vakantie in de Balkan. Zie hoe mensen daar contact leggen als je benzine tankt, wil gaat eten of een garage zoekt als je auto defect is. Zelfs als duidelijk is dat je elkaar waarschijnlijk nóóit meer zult ontmoeten, wordt er TOCH contact gemaakt met een inzet die je je leven lang niet meer zult vergeten. Dus waar “land je” een volgende keer dat je daar (toevallig???) nog eens moet / wil zijn? Juist!. Desnoods rij je er een behoorlijk stuk voor om. En daar weet Damir alles van. Toch?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Bedankt voor je reactie. De gastvrijheid die je in de Balkan aangeeft is wellicht een goed voorbeeld van hoe de mensen daar een klant waarderen en een totale ervaring weten te bieden.
Deze oprechte interesse in de klant is de mensen niet op de hotelschool aangeleerd. Het zit in het DNA van deze mensen.
Wellicht dat, dit de reden is waarom bedrijven die een succesvolle persoonlijke benadering en ervaring bieden vaak nieuw opgerichte bedrijven zijn of uit een crisis zijn wederopgestaan. Het DNA (cultuur) binnen het bedrijf is hierdoor anders dan bij de gevestigde orde die wel denkt te weten wat het beste voor haar klanten is. Het innovatieve en proactieve karakter van het DNA van de nieuwe opkomende bedrijven bevat namelijk het belangrijke component: KNOW THY CUSTOMER!
Ik heb al jaren een creditcard van Mastercard. Echter krijg ik om de paar maanden een mailing in de brievenbus met de vraag of ik a.u.b. klant wil worden met allerlei introductievoordelen. Men weet niet eens dat ik klant ben! Men doet maar wat.
Ook vlieg ik al jaren bijna ieder kwartaal met KLM naar New York. Toch krijg ik iedere maand een aanbieding per e-mail voor een stedentrip naar Rome of Praag. Daar wil ik niet naartoe, ik wil naar New York en heb daarvoor een ticket, hotel en taxi voor nodig. Dit gebeurd om de drie maanden. Is het na al die jaren zo moeilijk voor KLM om hier achter te komen en op in te spelen?
Niets is moeilijker dan het veranderen van een cultuur bij de gevestigde orde, dus wellicht is het tijd voor een DNA injectie?