Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Groeien deden ze, maar het is jammer om te zien dat door mis-management 23 mensen hun baan kwijt raakten en de managers weer terug bij af waren. Door de te snelle groei (die men intern niet goed kon organiseren) werden de steken die laten vallen werden, steeds groter. Het resulteerde in een grote modderpoel (intern) en verlies van bijna alle klanten (extern).
Door je eigen geplantte bomen het bos niet meer kunnen zien. Niet meer in de gaten hebben wat je core-business is. Niet meer weten hoe je je eigen toko moet runnen. NIet meer weten waar je ECHT goed in bent.
Ik ben het met het artikel geheel eens en hoop dat de doldwaze zakkenvullers, plaats maken voor de echte organisatie-advies deskundigen, die hun va verstaan en ook duidelijke kunnen maken (bijvoorbeeld door een ISO-certificering) waar het nou in werkelijkheid om gaat. KPN is niet voor Jan L.L naar de ...... gegaan. Hier hebben een aantal adviseurs behoorlijk de plank misgeslagen. Laten we weer opnieuw proberen met iets op te bouwen. Dit keer moet geld een ondergeschikt belang vormen t.o.. goed werk.
Afzender: Iemand die nog veel moet leren
Het zal echter nog wel een tijd duren voordat opdrachtgevers de relatie met hun favoriete adviseur/adviesbureau openlijk durven te beschouwen als zakelijke dienstverlening (hetgeen het in de meeste gevallen inmiddels is geworden).
Veel klanten zijn afhankelijk geworden van hun adviseur/adviesbureau, met name door de veiligheid die deze lijkt te bieden "in een tijd van toenemende complexiteit". Voor adviesbureaus zijn dit soort klanten een prettig zekerheidje als het om de jaarlijkse omzet gaat. Veel adviesbureaus leveren in die zin vaak meer emotionele waarde (angstreductie, status e.a.) voor de klant, dan economische of spirituele waarde.
Sprekend over angst en status: voor de OOA en de ROA zie ik een geheel nieuwe uitdaging in het bijhouden van rankings. Een lekker veilige activiteit met cijfers, dat geeft de klant zekerheid en de ordes enige 'objectieve waarde'.
Zo zou er jaarlijks een ranking vastgesteld kunnen worden van bureaus die het snelst een geheel nieuwe structuur geïmplementeerd hebben bij een klant. Beetje leuke formule op basis van aantal medewerkers X soort markt, gedeeld door het aantal adviesdagen, of zo...
Ik kijk ook al uit naar een ranking met jaarlijkse prijs (tijdens een groot gala) voor het adviesbureau met de langstlopende relatie met een klant. Een extra prijs moet cachet geven aan het bureau dat het langst probeert om bij een klant één en hetzelfde probleem op te lossen. Bij sommige ministeries en multinationals zie je sommige bureaus al jarenlang rond hetzelfde thema ronddarren.
Ondanks bovenstaande zal ik dediscussie hier met interesse blijven volgen.
Gegroet,
P. Linssen
Branchorganisaties zijn zelden toch nooit een gewin, alleen maar een must om voor vol te worden aangezien door leken in de markt. Ze streven vaak meer naar eigen continuiteit dan dat ze een kwaliteitsfunctie nastreven.
Ik ben het roerend met een reactie eens dat de klant moet bepalen wat de kwaliteit is van de adviseur, en of die kwaliteit iets toevoegt. Een klant die dat nalaat verdient eigenlijk niet beter dan een minder product te krijgen. Het is aan de adviseurs zelf om zich te profileren als een kwaliteitsimpuls of verlengstuk van een klant. Doen ze dit niet dan zullen ze vanzelf met de kruimels van tafel rond moeten zien komen. Economisch principe.
Wij zijn een klein bureau, met vier man; allen meer dan tien jaar ervaring in het bedrijfsleven. Als wij niet een kwaliteits en complementair element in onze strategie zouden hebben aangebracht dan waren we allang uit de markt gedrukt. Eerlijkheid duurt het langst, en doet je klanten behouden. Onze klanten blijven voor het grootste deel trouw aan ons bureau, omdat we ze niet belazeren, en omdat we eerlijk een beker laten passeren als die beker niet door ons kan worden leeggedronken. Is soms een lastige keuze, maar een investering in geloofwaardigheid en dus in de continuiteit van je bedrijf.
p.s. Wat doen max en frans in hemelsnaam in zo'n onbenullig blad. (Onze en jullie bijdrage verhoogt de kwaliteit natuurlijk wel 100 voudig)
('oplichterij@yahoo.nl'), michiel@ en a.n. oniem. Kritische geluiden zijn meer dan welkom, maar met anonimiteit en 'modder gooien' schieten we niet veel op.