- Het adviesvak in een kwade reuk
- Herbezinning nodig op het adviesvak
- Verschuiving en vervaging van het beroepsbeeld
- Van professionele naar zakelijke dienstverlening
- Adviseren als recycling van kennis
- Alle specialismen in huis hebben
- Hebben beroepsverenigingen nog een functie?
- Van beroepsvereniging naar platform
- Beroepsopvattingen verschuiven ook
- Variëteit als uitgangspunt
- Stelling
- Meer informatie
Het adviesvak in een kwade reuk
Het vak van organisatieadviseur heeft in de afgelopen decennia een hoge vlucht genomen. De omzetten gingen flink omhoog. Ook het aantal adviseurs groeide gestaag.Veel studerenden wilden graag adviseur worden en adviesbureaus stonden aan de poort om ze op te wachten. Maar ook (oud)managers en bestuurders zagen er wel wat in om als adviseur door te gaan. The sky is th...
Groeien deden ze, maar het is jammer om te zien dat door mis-management 23 mensen hun baan kwijt raakten en de managers weer terug bij af waren. Door de te snelle groei (die men intern niet goed kon organiseren) werden de steken die laten vallen werden, steeds groter. Het resulteerde in een grote modderpoel (intern) en verlies van bijna alle klanten (extern).
Door je eigen geplantte bomen het bos niet meer kunnen zien. Niet meer in de gaten hebben wat je core-business is. Niet meer weten hoe je je eigen toko moet runnen. NIet meer weten waar je ECHT goed in bent.
Ik ben het met het artikel geheel eens en hoop dat de doldwaze zakkenvullers, plaats maken voor de echte organisatie-advies deskundigen, die hun va verstaan en ook duidelijke kunnen maken (bijvoorbeeld door een ISO-certificering) waar het nou in werkelijkheid om gaat. KPN is niet voor Jan L.L naar de ...... gegaan. Hier hebben een aantal adviseurs behoorlijk de plank misgeslagen. Laten we weer opnieuw proberen met iets op te bouwen. Dit keer moet geld een ondergeschikt belang vormen t.o.. goed werk.
Afzender: Iemand die nog veel moet leren
Het zal echter nog wel een tijd duren voordat opdrachtgevers de relatie met hun favoriete adviseur/adviesbureau openlijk durven te beschouwen als zakelijke dienstverlening (hetgeen het in de meeste gevallen inmiddels is geworden).
Veel klanten zijn afhankelijk geworden van hun adviseur/adviesbureau, met name door de veiligheid die deze lijkt te bieden "in een tijd van toenemende complexiteit". Voor adviesbureaus zijn dit soort klanten een prettig zekerheidje als het om de jaarlijkse omzet gaat. Veel adviesbureaus leveren in die zin vaak meer emotionele waarde (angstreductie, status e.a.) voor de klant, dan economische of spirituele waarde.
Sprekend over angst en status: voor de OOA en de ROA zie ik een geheel nieuwe uitdaging in het bijhouden van rankings. Een lekker veilige activiteit met cijfers, dat geeft de klant zekerheid en de ordes enige 'objectieve waarde'.
Zo zou er jaarlijks een ranking vastgesteld kunnen worden van bureaus die het snelst een geheel nieuwe structuur geïmplementeerd hebben bij een klant. Beetje leuke formule op basis van aantal medewerkers X soort markt, gedeeld door het aantal adviesdagen, of zo...
Ik kijk ook al uit naar een ranking met jaarlijkse prijs (tijdens een groot gala) voor het adviesbureau met de langstlopende relatie met een klant. Een extra prijs moet cachet geven aan het bureau dat het langst probeert om bij een klant één en hetzelfde probleem op te lossen. Bij sommige ministeries en multinationals zie je sommige bureaus al jarenlang rond hetzelfde thema ronddarren.
Ondanks bovenstaande zal ik dediscussie hier met interesse blijven volgen.
Gegroet,
P. Linssen
Branchorganisaties zijn zelden toch nooit een gewin, alleen maar een must om voor vol te worden aangezien door leken in de markt. Ze streven vaak meer naar eigen continuiteit dan dat ze een kwaliteitsfunctie nastreven.
Ik ben het roerend met een reactie eens dat de klant moet bepalen wat de kwaliteit is van de adviseur, en of die kwaliteit iets toevoegt. Een klant die dat nalaat verdient eigenlijk niet beter dan een minder product te krijgen. Het is aan de adviseurs zelf om zich te profileren als een kwaliteitsimpuls of verlengstuk van een klant. Doen ze dit niet dan zullen ze vanzelf met de kruimels van tafel rond moeten zien komen. Economisch principe.
Wij zijn een klein bureau, met vier man; allen meer dan tien jaar ervaring in het bedrijfsleven. Als wij niet een kwaliteits en complementair element in onze strategie zouden hebben aangebracht dan waren we allang uit de markt gedrukt. Eerlijkheid duurt het langst, en doet je klanten behouden. Onze klanten blijven voor het grootste deel trouw aan ons bureau, omdat we ze niet belazeren, en omdat we eerlijk een beker laten passeren als die beker niet door ons kan worden leeggedronken. Is soms een lastige keuze, maar een investering in geloofwaardigheid en dus in de continuiteit van je bedrijf.
p.s. Wat doen max en frans in hemelsnaam in zo'n onbenullig blad. (Onze en jullie bijdrage verhoogt de kwaliteit natuurlijk wel 100 voudig)
('oplichterij@yahoo.nl'), michiel@ en a.n. oniem. Kritische geluiden zijn meer dan welkom, maar met anonimiteit en 'modder gooien' schieten we niet veel op.