Adviseren in 2015

Columns

De toekomst van advies

Voor consultancybureaus is het momenteel spannend. De grotere organisaties in Nederland liggen onder druk als het gaat om nieuwe opdrachten binnenhalen en medewerkers aan het werk houden. Volgens Ellen Peper, directielid Twynstra Gudde (TG), zijn de opdrachten korter en meer op concrete resultaten gericht! Daarnaast is het traject om opdrachten binnen te halen onzekerder en wordt zowel de sector als de markt steeds dynamischer. Verschillende organisaties stellen de vragen: ‘Hoe nu verder?’ en ‘Hoe te komen van strategie en goede voornemens, naar uitvoering?’

Ellen Peper was onlangs te gast bij de Post Graduate Opleiding Management Consultancy aan de VU. Deze gerenommeerde opleiding biedt een brede basis aan kennis, expertise en ervaring uit het werkveld, gecombineer...

Dirk-Jan de Bruijn
Een interessant artikel op een juist moment Willemijn. Als oud PGO MC student en jaren verbonden aan Bakkenist/Deloitte heb ik mijn hart ook verloren aan dit vak. Maar zie ik ook nu ik aan de 'andere kant' zit (als opdrachtgever) ook de beperkingen. Feit is dat opdrachtgevers in hele korte tijd erg kritisch zijn geworden, mede ingegeven door de schaarste. Dat komt hard aan bij de grotere bureau's. Ik denk dat het business of verdienmodel absoluut herijkt moet worden. Daarnaast moeten bureau's ophouden met het leveren van commodities -dat kan men in toenemende mate zelf-, maar zullen zij zich veel meer moeten focussen op innovatie en specialties. En zich realiseren dat innovatie van vandaag over 5 jaar een commodity is! Wees de klant voor en zorg ervoor dat je op dit vlak permanent attractief bent.

Meer over Organisatieadvies en consultancy