Het additionele verkoopkanaal; Internet

Cover stories

Auteurs:  Muriël Serrurier Schepper, Peter Stolze en Sander Oude Luttikhuis.

Inleiding

De laatste twee jaar zijn we om de oren geslagen met een scala aan artikelen; luchtbellen, dotcomebacks, oude en nieuwe economieën, internetstrategieën, noem maar op. Alles is uitvoerig geanalyseerd. Natuurlijk beseffen we de logica achteraf, maar het nageslacht moet per slot van rekening ook nog kunnen glimlachen om het gestuntel van eerdere generaties.

Het zakelijk internetgebruik is de afgelopen jaren een grote inspiratiebron gebleken voor allerlei onderzoekers. Dat blijkt wel uit het enorme aanbod van artike...

Ben Laarhoven
Goed artikel welk uitgaat van de business- en marketingkant, een aantal van de genoemde bedrijven kennen wij als klant en hebben gezien dat er bij succes van de internetsites, wat je als bedrijf uiteraard als doelstelling hebt. De infrastructuur vaak onvoldoende schaalbaar is.
De nagatieve effecten die dit met zich meebrengt, dwingen klanten er toe om op korte termijn investeringsbeslissingen te nemen, waardoor de onderhandelingspositie zwakker wordt en er vaak niet voor de meest optimale situatie gekozen wordt.

Vandaar dat ik wil adviseren om bovenop de infrastructuur een management laag te installeren die, het gebruik meet en de hard- en software performances voorspelt. Dit is de enige manier om grip te krijgen/houden op de groei.
Muriel Serrurier Schepper
Beste Ben,

Bedankt voor je reactie op ons artikel. Ik denk inderdaad dat het goed is om als bedrijf voortdurend je prestaties m.b.t. je internetactiviteiten te blijven meten en ook je infrastuctuur flexibel aan te passen op de mogelijke groei. Of je daarvoor een extra managementlaag moet installeren, daar ben ik nog niet zo van overtuigd.

Muriel Serrurier Schepper
S. K. Hinz
Naar mijn mening kan dit artikel als handvat voor een heleboel bedrijven dienen die zich nog steeds in een "twijfelfase" bevinden of zij het net wel of niet op moeten gaan.

Ik heb het als een prettig leesbaar en interessant stuk ervaren met handige tips die als basis voor een haalbaarheids- c.q. succesonderzoek voor elk soort bedrijf kunnen dienen.

Met vriendelijke groet,

Silke Hinz
muriel serrurier Schepper
Beste Silke,

Ons artikel is inderdaad zo opgezet dat het voor elk bedrijf herkenbaar en bruikbaar is bij de eerste verkenningsfase om een additioneel internetverkoopkanaal op te zetten. Ik hoop dat je wat aan de handvatten hebt en dat je deze ook makkelijk in de praktijk kan toepassen.
Muriel Serrurier Schepper
Joke van Galen
We hebben zojuist ons marketingplan ingeleverd in het kader van de opleiding post HBO Bedrijfskunde. We hadden een bedrijf gekozen, die op de geliberaliseerde markt zich commerciëler moet profileren. Wat ze leveren is hoogwaardige technische kennis en diensten. We hebben niet naar internet gekeken als mogelijk distributiekanaal, maar dat zou natuurlijk interessant geweest zijn. Zelf werk ik ook in een dienstverlenend bedrijf, de geestelijke gezondheidszorg. Ik denk dat onze klanten (nog) niet zo bereikbaar zijn via internet. Maar een ander soort "klanten", onze (potentiële) medewerkers, zouden we mogelijk wel kunnen bereiken. alhoewel de meningen en veronderstellingen daarover verdeeld liggen!
Is op dat gebied al eens gedegen onderzoek gedaan en zijn daarvan de resultaten, conclusies en tips bekend?
Ik heb met belangstelling dit artikel gelezen, ik vond het helder.
Groeten van Joke

Meer over IT en Business