Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een goed cultuurprogramma is simpel en ‘right on target’.
1. Sancties aankondigen voor de bedenkers, initiatiefnemers en uitvoerders van dubieuze producten en diensten.
2. Iedereen, die voor de bank werkt, persoonlijk verantwoordelijk stellen voor transparant en klantgericht handelen, integriteit en ‘zorgplicht’.
3. Beleid omlaag, acties omhoog! Alle onderdelen van de bank opdragen om producten en diensten transparanter te maken, hun klantgerichtheid te versterken en de ‘zorgplicht’ waar te maken. De units die zich daarin onderscheiden belonen. De units die daar niet aan meedoen op hun verantwoordelijkheid aanspreken.
4. De voortgang op deze drie punten strak organiseren, monitoren en ondersteunen. Niet door een stuurgroep met projectorganisatie maar door de directie van de bank. Houd de cultuurverandering in de lijn! Directieleden die hier geen actieve rol in kunnen of willen spelen worden door de aandeelhouder ontslagen. Commissarissen die dwars liggen of vertragen worden door de aandeelhouder vervangen.
Dit is andere koek dan braaftaal en holle retoriek!
Dit schiet al op! Als we dan ook nog een paar van de <a href="https://www.managementsite.nl/weer-terug-af-banken" target="_blank" rel="nofollow">aanbevelingen van Joris Luyendijk</a> volgen, dan zal je eens zien hoe snel de cultuurverandering zich voltrekt.
Wat is dat toch dat wij het tij niet keren kunnen? Ondanks crises, ondanks een diepe recessie die we net achter de rug hebben
Het gedrag van de bestuurders van ABNAMRO vind ik een typisch voorbeeld van groepsdenken. Men raakt gevangen in de eigen wereld en bevestigt elkaar voortdurend daarin. Immers men is druk bezig is met het ‘echte werk’. Actief in het netwerk van ‘stakeholders’. Contacten met investeerders, allianties, belangrijke klanten, innovaties, benoemingen, … het gaat maar door. ‘<em>Oh ja dan is er ook nog het gezeur van moraalridders, politici die er niet veel van begrijpen en de wispelturige publieke opinie. Nou ja, hoe sneller we van de overheid verlost zijn hoe beter.’</em>
Aldus raakt men gevangen in <a href="https://www.managementsite.nl/civilisatie-kapitalisme-leren-crisis" target="_blank" rel="nofollow">de dynamiek van groepsdenken en wangedrag</a>.
Dat we dit gedrag kunnen verklaren is nog geen excuus. Temeer daar deze dynamiek alom bekend is en tal van voorbeelden ons de afgelopen jaren zijn voorgeschoteld. Je bent wel super onnozel bezig als je je hierdoor met elkaar laat verassen. Misschien menselijk maar ook een bewijs van een totaal gebrek aan bestuurlijke wijsheid.
En waarom lees ik nooit iets over hun initiatieven om de bij de consumenten aangerichte schade met woekerpolissen en andere bedenkelijke producten zsm te repareren. Moeten we dit gedrag dan toch zien als moedwillige onverschilligheid en opgewekte zakkenvullerij?
Groet/Willem
Het los gezongen management bij de bankiers staat niet op zich. Scholen, corporaties, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen ze zitten vol met bestuurders, in hun ivoren toren, die het contact met bijna alle stakeholders hebben verloren, behalve de geldverstrekkers dan.
Laat ik de middelbare school tot voorbeeld stellen. In de tijd dat die nog door een rector en een conrector die daarnaast ook les gaven werden geleid. Laten we zsm massaal terugkeren naar meewerkende voormannen als leiders ook bij banken. Dat betekent bijvoorbeeld weer veel sterkere regionale kantoren bij banken waar men in ieder geval probeert de (MKB) klant zoveel mogelijk te kennen en waar zorgplicht als kwaliteitsbegrip alle andere doelstellingen overheerst
Peter Drucker definieerde het verschil tussen leiders en managers als: een leider doet de goede dingen (zoals: moreel of visionair), terwijl een manager de dingen goed doet (volgens de regels en procedures).
Het is opvallend dat er eigenlijk door de banken, en zeker door Zalm (zelfs ook over zijn DSB inzet), alleen over regels en procedures wordt gesproken. Zelfs de geëiste salarisverhogingen worden zo gebracht: dit zijn nu eenmaal de internationale regels voor beloningen.
De politiek is in het geval van ABN AMRO redder en eigenaar, maar tegelijkertijd volledig passief. Het is toch erg vreemd dat beleid niet van een eigenaar maar van ingehuurde bestuurders komt (dit verklaart direct het falen van organisaties waar de eigenaar geen beleid voert, zoals veel beursgenoteerde bedrijven)? Deze praktijk draagt actief bij aan het falen door het "not my own money complex".
En ook de politiek wijst doorlopend naar regels en procedures. Op een gebrek aan visie is men zelfs trots. Ook hier is sprake van managers, niet van leiders.
Zolang er bij de banken alleen spreadsheetmanagers uit het Old Boys Network aan het bewind zijn, zal er weinig gebeuren. Zolang dat wordt toegelaten en zelfs wordt gesteund door de politiek, wordt het ook wel erg gemakkelijk gemaakt voor het Old Boys Network.
Als er enige introspectie zou zijn, zouden de stakeholders (anderen dan de klanten!) in de spiegel kijken en zeggen: WIJ hebben er een puinhoop van gemaakt, WIJ hebben met een onzinnige fusie ongegeneerd aandeelhouders en bestuurders verrijkt terwijl het geld van onze klanten aan een zijden draadje hing, WIJ hebben nonsens producten verkocht die onze klanten geld kostten, WIJ hebben geld van de belastingbetaler gestolen omdat WIJ het ordentelijk voortbestaan van de Nederlandse economie in gevaar hebben gebracht, WIJ werken voor een club die schampt langs de kenmerken van een criminele organisatie.
Ik vind het zo'n mooi understatement: het publiek heeft geen vertrouwen meer in financiële instellingen. De meeste mensen zijn gewoon woedend en voelen zich daarin ontkend en geridiculiseerd. Zolang die mensen als "die publieke opinie" worden gezien, komt het voorlopig echt meer goed, hoe goed je organisatiemodel ook is.
Peter Wakkie, commissaris beloningsbeleid ABN Amro stapt op #BNR http://www.abnamro.com/nl/about-abn-amro/corporate-governance/supervisory-board/peter-wakkie.html …
Een en ander betekent dat de bank nog circa twee jaar niet rijp is voor beursgang, de burger moet dat verlies dan maar nemen want een goed alternatief is er niet. Intussen kunnen ook de compliance problemen in bv Dubai worden opgelost.
Ik zie één goede oplossing: laat een soort (Rijks) Postspaarbank terugkeren die tegen lage kosten het massale betalingsverkeer, sparen en hypotheken regelt. Verder niks.
En laat die banken dan maar lekker in hun sop gaar koken. Ze kunnen dan ook gerust failliet gaan, no problem. Ik denk dat ze heel weinig klanten over houden......
Ik denk "Daar kunnen we nog lang over jammeren. En maar blijven hopen dat men tot inkeer komt. Maar het is niet anders, ‘fact of life’. We moeten het over een heel andere boeg gooien."
De geluiden om de bank als Nutsbank in staatshanden te houden worden sterker. Met reden, denk ik, staatsbanken hebben in NL <a href="http://www.ftm.nl/column/nut-staatsbanken/" target="_blank" rel="nofollow">van oudsher een belangrijke rol</a> gespeeld in het economisch leven.
Laten we voortbouwen op deze traditie!
Zie ook <a href="http://www.ftm.nl/column/stop-beursgang-abnamro/" target="_blank" rel="nofollow">Stop de beursgang van ABN Amro</a> met het afgewogen betoog van Eric Smit in <a href="http://www.ftm.nl/" target="_blank" rel="nofollow">Follow the Money</a>. Hier volgt een deel uit zijn tekst.
<em> “ABN Amro kan alsnog een onderneming worden met een aanvaardbare omvang waarbij klanten – klein en groot – niet langer uitsluitend winstobjecten zijn. Een onderneming die de lange termijn op het oog heeft, die zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid inziet en volledig omarmt. Een innoverende instelling met een positieve impact op de samenleving en waarvan het rendement niet uitsluitend in euro’s wordt uitgedrukt.
Daarvoor zal de bank kleiner moeten worden. De private bank van ABN Amro – die de facto een monopolie positie inneemt – kan zonder veel problemen worden afgesplitst en zelfstandig voorbestaan. De weinige grootzakelijke activiteiten kunnen in een zelfstandig bedrijf worden ondergebracht. Deze bank kan zich eventueel tot een zakenbank gaan ontwikkelen en naar eigen goeddunken en met bijbehorende salarissen de internationale concurrentie aangaan. Het voornaamste deel dat resteert zal zich moeten omvormen tot een algemene nutsbank die de consument en de haperende motor van onze economie – het midden- en kleinbedrijf – volledig ten dienste staat. Een type bank waar in het verleden successen mee werden geboekt en waarop we weer kunnen vertrouwen. Een bank die wortelt in deugdelijke normen en waarden en waarvan de werknemers zich niet langer meer vervreemd voelen en ook door de samenleving niet meer als paria’s worden beschouwd." </em>
Waarom niet! De voordelen zijn groot. Het zakenbank-deel kan verkocht worden. Kassa, ping! En een staatsbank kan een prima dividend opleveren. De investering van de Nederlandse belastingbetalers zal dubbel en dwars terugverdiend worden.
Wat er nu gebeurt is daarom wat mij betreft prima. De burgers en de klanten worden wakker en die kunnen twee dingen doen: met hun voeten stemmen door hun klandizie over te brengen naar kleine banken voor zover dat kan en druk uitoefenen op de politici van de partijen waarop men gestemd heeft. En een derde belangrijke factor zou kunnen zijn: betere onderzoeksjournalistiek op het moment zelf ipv boeken schrijven achteraf. Die alertheid zie ik gelukkig ook toenemen.
Vg
Tony
Zoals je kunt lezen in mijn toelichting wil ik minstens 50 % van de RvC uit een andere cultuur laten rekruteren, natuurlijk hoort daar ook een gewenste mission statement/ formule en een gewenste cultuurschets bij. Dat college moeten dan de nieuwe RvB transformeren en die weer hun ondergeschikten etc, telkens met de opdracht mensen ook van buiten het bankenstelsel te halen. Dat dat geen garantie voor succes is zien we aan mevrouw Princen, naar mijn mening niet bepaald een aanwinst voor de bank, dus voorzichtigheid is geboden. Inmiddels begrijp ik dat RvC lid Robeek ook een bankverleden heeft nl bij Fortis dat maakt mijn betoog alleen maar dwingender. Hoe jij een bank/ organisatie wilt veranderen zonder eerst boven te beginnen ontgaat mij. Wellicht een nieuwe organisatietheorie??
Beste Willem
Ik ben niet enthousiast voor transformatie naar een volksbank. Brede lagen van ABNAMRO zijn daar ongeschikt voor bovendien moeten dan weer grote delen van de ABNAMRO van de bank worden afgesplitst. Pure kapitaalvernietiging. Nee liever dan ABNAMRO aan de hoogst biedende verkopen.
Richt een nieuwe Postbank op met een paar grote financiers, zonder oude ICT legacy en met een paar eenvoudige producten als betalen, hypotheken, eenvoudig consumenten en MKB krediet alsmede sparen. Geen beleggingsadvies en effectentransacties. Dan hebben we eindelijk low cost in de markt zonder allerlei banken ongein, zie de oude Postbank die om hals is gebracht door ING.
Ik pas de leerpunten en tips toe in andere branches en organisaties (dan (ABN AMRO) Banken. Recentelijk AHA opgedaan in Voetbal. Op zich voor veel mensen een belangrijk gebeuren. Ook daar 'foute' oude patronen die doorbroken zouden moeten worden. Naast exorbitante salarissen en bonussen, amoreel gedrag en 'maffia-achtige praktijken, wat betreft macht, leiderschap en besluitvorming, ook veel goedpraterij van emotie tot marktwerking. Bijna niemand is in staat om buiten de 'haarbal' en uit het systeem te blijven om met een alomvattende purpose driven oplossing te komen. Maar dat is voetbal waar blijkbaar de emotie van veel mannen geaccepteerd is als reden voor uitwassen en maatschappelijke wantoestanden die in de wetten van de stam nooit geaccepteerd zouden worden. Naast voetbal en ABN AMRO banken, zie ik ook in Onderwijs, Zorg, Nutsbedrijven en Vervoer, dezelfde mechanismen. Bijna : waar niet? Waar beginnen: wat mij betreft bij een club van oude wijze mannen en vrouwen die ons land/gemeenschap leiden (of Europa) EN absoluut straten in het primair onderwijs (liefst in 3 gymnastieklessen per week) over hoe je met elkaar omgaat om gemeenschappelijk en gewenst succes te definiëren en halen.