Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Zo weet ik niet of de conclusie dat de operationeel manager bezig moet zijn met aansturing van zijn mensen klopt. Ook weet ik niet wat aansturing van mensen betekent en welke activiteiten daar dan bij horen.
Met een beetje positief denbeeld en het streven naar een menswaardige dagvulling lijkt het me dat een medewerker prima zelf kan:
1 Proactief leidinggeven
2 Vergaderen
3 Administratie / plannen
4 Meewerken
5 Reactief leiding geven
6 Aanwezig zijn
Lijkt me dat we moeten oppassen met bureaucratische instrumenten als tijdstudies op activiteiten niveau teneinde leiders/managers van feedback te voorzien. Dit lijkt de aanname in stand te houden en brengt ons dus niet verder en op een hoger postbureaucratisch plan.
Vraag het de medewerkers feedback te geven en vraag ze maar wat zijn prettig werken vinden en wat zij verwachten van een mogelijke leider/ manager.
In grote lijnen kan ik achter je artikel staan. Toch wil ik je enkele tips geven om het allemaal nog veel beter te laten verlopen. Leer de manager eerst eens wat toegevoegde waarde voor zijn klant is. Laat haar/hem dan zelf de techniek van het meten toepassen. Dan kom je tot bijzondere inzichten. Zelf pleit ik voor tijdblokken van 15 minuten. Dan is het gemakkelijker bij te houden. Over een wat langere periode (bijvoorbeeld twee weken) geeft dat goede inzichten. Kijk eens naar de 7+1 Verspillingen.
Meer daarover is te vinden in vele boeken.
Hessel Visser