Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ook vleierij lijkt mij niet zo bijzonder.
Wat dan wel?
Kies eens een paar bedrijven uit waarvan jij vindt dat ze jou verdienen. Verdiep je dan echt in hun bedrijf, hun producten. Maak eens een SWOT analyse voor hun product markt combinaties. Wat zou jij doen als jij eigenaar of directeur was.
Bedenk dan jouw eigen gespreksopening. Wat ga je zeggen, wat zou de ander zijn reactie zijn. Ga ervan uit dat iemand geen tijd heeft en al een leverancier. Stel je voor wat jou tegenargumenten zijn, hoe je reageert op 'hebben we al'.
Maar vooral, bedenkt goed wat jouw toegevoegde waarde is. Ga dan pas bellen. En blijf aardig.
Succes
Frank Bruining
Personal Coach
www.frankbruining.com
Complimenten voor je reactie op het schrijven van Sprout! Ik ben het onder andere eens met je reactie dat je toegevoegde waarde moet bieden tijdens een eerste (telefonische kennismaking).
Het volgens Sprout zomaar bellen van 20 prospects en bij de minste weerstand geen tegengas geven vind ik persoonlijk niet sterk. Volgens mij gaat het erom om door goede voorbereiding de klant zo min mogelijk weerstanden te laten opwerpen. Dus geen weerstanden pareren, maar voorkomen! Dit kun je enkel doen door een goede voorbereiding en het bellen met de juiste doelgroep.
Een zichzelf respecterend accountmanager/adviseur wil niet geassocieerd worden met een callcenter (hoewel hier ook goede tussen zitten). Daarom zal vleierij voor een deel misschien helpen, maar voor het grootste gedeelte gaat het erom dat je het vertrouwen krijgt van je gesprekspartner om de afspraak te maken. Dit vertrouwen krijg je weer door een goede voorbereiding tav je prospect, gedegen kennis van je dienst/product en niet te vergeten je passie om je prospect te laten meegenieten van je dienst/product!
Ik ben benieuwd naar je/jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
Hans Zomer
Talentenkamer
www.talentenkamer.nl