5 tips voor coldcalling

Waarom niet weer eens een rondje cold calling? Maak een lijstje van 20 potenciele klanten (internet is een pefecte bron incl contact gegevens) en probeer deze binnen een uur af te werken. Bij de eerste hint van desinteresse gelijk ophangen en verder. Waar dacht u dat Microsoft groot mee geworden is? Juist, cold calling. De beste methode om handel te scoren.

De Tips

  • Bel op onmogelijke uren. De baas van die moloch zit echt nog wel achter zijn bureau. Die onwillige secretaresse niet.
  • Als u toch tussen negen en vijf moet bellen bewerk dan de ‘gatekeeper’ met charme en jolijt. Vleierij brengt u ver.
  • Zorg dat je iets gemeen hebt met de toekomstige opdrachtgever. Hobby, achternaam, geboortedorp, wij kuddedieren zijn dol op overeenkomstige eigenschappen.
  • Ken het product van de gebelde. Probeer h...
Frank Bruining
Als je zo doet zoals Sprout aangeeft zul je lekker veel scoren. Cold calling is niet iets waar iedereen op zit te wachten.Het is druk, mensen hebben te weinig tijd en bovendien zit iemand niet voor niets op onmogelijke uren nog te werken. En dan ga jij bellen.

Ook vleierij lijkt mij niet zo bijzonder.

Wat dan wel?
Kies eens een paar bedrijven uit waarvan jij vindt dat ze jou verdienen. Verdiep je dan echt in hun bedrijf, hun producten. Maak eens een SWOT analyse voor hun product markt combinaties. Wat zou jij doen als jij eigenaar of directeur was.

Bedenk dan jouw eigen gespreksopening. Wat ga je zeggen, wat zou de ander zijn reactie zijn. Ga ervan uit dat iemand geen tijd heeft en al een leverancier. Stel je voor wat jou tegenargumenten zijn, hoe je reageert op 'hebben we al'.

Maar vooral, bedenkt goed wat jouw toegevoegde waarde is. Ga dan pas bellen. En blijf aardig.

Succes

Frank Bruining
Personal Coach
www.frankbruining.com

Hans Zomer
Beste Frank,

Complimenten voor je reactie op het schrijven van Sprout! Ik ben het onder andere eens met je reactie dat je toegevoegde waarde moet bieden tijdens een eerste (telefonische kennismaking).

Het volgens Sprout zomaar bellen van 20 prospects en bij de minste weerstand geen tegengas geven vind ik persoonlijk niet sterk. Volgens mij gaat het erom om door goede voorbereiding de klant zo min mogelijk weerstanden te laten opwerpen. Dus geen weerstanden pareren, maar voorkomen! Dit kun je enkel doen door een goede voorbereiding en het bellen met de juiste doelgroep.

Een zichzelf respecterend accountmanager/adviseur wil niet geassocieerd worden met een callcenter (hoewel hier ook goede tussen zitten). Daarom zal vleierij voor een deel misschien helpen, maar voor het grootste gedeelte gaat het erom dat je het vertrouwen krijgt van je gesprekspartner om de afspraak te maken. Dit vertrouwen krijg je weer door een goede voorbereiding tav je prospect, gedegen kennis van je dienst/product en niet te vergeten je passie om je prospect te laten meegenieten van je dienst/product!

Ik ben benieuwd naar je/jullie reactie!

Met vriendelijke groet,

Hans Zomer
Talentenkamer
www.talentenkamer.nl