Sociale media gebruiken u! En het ergste is: u vindt dat prima. De opleving van deze media is iets van de afgelopen jaren. Het ging eerst heel geleidelijk maar het laatste jaar is het gebruik ervan geëxplodeerd. Zo erg zelfs dat menig bedrijfsman of vrouw vele uren steekt in Twitterberichtjes sturen en LinkedIn connecties beheren. Hoe kunt u er voor zorgen dat die media voor u gaan werken en niet andersom? In dit artikel volgen een aantal gemiste kansen en waarom iedereen die zou moeten benutten.
Hoe sociale media u gebruiken
Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn zijn mateloos populair. In ruil voor kansen op zakelijk gebied en het ontwikkelen van diepere sociale relaties weten deze media alles van u en van uw vrienden: wat u in uw vrije tijd doet, wat uw opleidingsniveau is, wat uw merkvoorkeur is, waar u boodschappen doet, waar u zaterdagochtend aan dacht en waar u op vakantie gaat. Dat is dan ook gelijk het verdienmodel van de sociale media: adverteerders kunnen hun advertenties tot in detail aanpassen aan de interesse en leefstijl van iedere gebruiker. Dit soort advertenties brengt de sociale media soms wel vijf euro per klik op.
Social media marketing: vijf adviezen
1. Gratis continu marktonderzoek
Tegenwoordig zet een flink deel van onze bevolking alles op internet: wat ze denken, wat ze willen en wat ze doen. Voor organisaties is dit een kans. Sociale media zijn een uitstekende manier om te ontdekken en monitoren wat klanten van uw branche, product of dienstverlening vinden. En nu is dat makkelijker dan ooit. Via gratis tools zoals www.socialmention.com komt u direct te weten wat er over uw branche, product of dienst wordt geschreven. Het intikken van de juist zoekwoorden kan een schat aan informatie opleveren.
2. Ontdek trends als eerste via Twitter
Twitter is een microblog met een grote impact. Veel organisaties zien de toegevoegde waarde van dit medium niet. En het kan behoorlijk veel tijd kosten om uw Twitter account nauwkeurig bij te houden. Het ontdekken van trends over uw branche of product hoeft echter niet veel tijd te kosten. Volg de juiste opinie- en kennisleiders en ontdek wat er speelt. Via www.wefollow.com kunt u eenvoudig opzoeken wie de opinieleiders zijn in uw vakgebied.
3. Gericht uw doelgroep bereiken met LinkedIn
LinkedIn is het ultieme persoonlijke zakelijke netwerk. Dit sociale medium is in korte tijd uitgegroeid tot dé plek waar zakelijk Nederland elkaar online ontmoet. LinkedIn is geen directe acquisitietool, dus LinkedIn marketing vergt wat handigheid en geduld.
4. Meer doen in minder tijd: plan community management in en gebruik tools
Leuk die sociale media! Maar, zonder dat u er erg in hebt kan het beheren van Twitter, LinkedIn, Youtube, Slideshare of Facebook behoorlijk veel tijd gaan kosten. Hoewel deze sociale media op de lange termijn erg lucratief kunnen zijn is er altijd de korte termijn ROI (rendement op het eigen vermogen)-factor. De kracht van veel media is juist de actualiteit, dus voor het beste effect houdt u de media tweemaal daags bij. Ik pleit er daarom voor om iedere dag een half uur tot een uur in te plannen voor community management en dit niet door de hele dag heen te laten lopen zoals met e-mail. Tot slot kan een tool zoals www.tweetdeck.com erg veel tijd besparen.
5. Registreer uw sociale media accounts voor het te laat is!
Weet u het nog? De komst van het internet… De snelheid waarmee domeinnamen werden geregistreerd en de waarde van populaire domeinnamen? Hetzelfde gebeurt nu met sociale media. Registreer u dus meteen op deze media en stel uw naam vast veilig. Het kost maar even en u bent vervolgens gegarandeerd van uw plek op deze media. Nu of in de toekomst. De website www.namechecklist.com weet raad.
Paul Kersbergen
Meer over Social Media Marketing
Gerelateerde artikelen

Van sympathie naar cash: The Ice Bucket Challenge
Jan Verdonk

Nieuwe media en innovatieve business modellen
Alexander Ket

Social media, meer klanten, hogere omzet?
Actueel MNGMNTST

Social media actief inzetten voor bedrijf en klant
Actueel MNGMNTST

Consumentgestuurde Cocreatie
Lies Goezinne

Let’s make fans!
Joris van der Waart

Social Media - Was het maar weer gisteren
Theo Thomas

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>