4 TIPS voor na-de-CRISIS

Hoe je het ook wendt of keert: op enig moment is de huidige crisis weer voorbij. Op dat moment sta je als manager, als ondernemer voor een compleet nieuwe situatie. Een nieuwe situatie waarop je dan ook maar het beste goed voorbereid kan zijn!

Nu kan het zijn dat je op dit moment financiële zorgen hebt en dat het antwoord op de vraag 'Overleven we de crisis wel?' cruciaal is. Essentieel, dat is het, toch kan een focus op de toekomst, een toekomst-na-de-crisis, handig en verstandig zijn. Aandacht voor operationele zaken heeft daarbij dan prioriteit.

Voor die operationele zaken heb ik 4 TIPS.
1. focus op behoud en werven van talent.
2. evalueer de operationele structuur, houd vast wat goed gaat en verbeter wat beter kan
3. koester de externe relaties, de relaties met afnemers, levera...


Willem Overbeeke
Volledig mee eens. Met name is het belangrijk te bepalen welk "talent" als personeel dient binnen te komen en/of te beklijven.

Mijn insteek:

Alle kernactiviteiten van de onderneming (d.w.z. wat haar uniek en succesvol maakt) dienen zoveel mogelijk binnenshuis plaats te hebben.

Eveneens essentiële, maar niet unieke activiteiten (bijvoorbeeld op het BackOffice traject) zijn kandidaten voor uitbesteding.

Zo houdt men de eigen onderneming "mager", maar daadkrachtig en profiteert men maximaal van "economies of scale".

Meer over Crisismanagement