De 4 elementen van een gezonde werkdruk

Columns

Je werkdruk omlaag krijgen is lastig en niet zelden zonder succes. Timemanagement toepassen, nee zeggen, grenzen stellen en prioriteiten bepalen, het werkt misschien eventjes, maar op een of andere manier lijkt het maar niet echt te beklijven. Een week of twee nadat je je echt stellig hebt voorgenomen dat je het vanaf nu anders gaat doen, ben je allang weer in het oude patroon teruggezakt.

Het grootste dilemma daarbij is dat er meer van je verwacht wordt dan je aan werk kunt verzetten. Je kunt toch met goed fatsoen niet zo maar alles naast je neerleggen dat je wordt gevraagd, je wilt immers wel dat ze je serieus blijven nemen. Daarbij wil je je werkdruk ook niet verlagen door van alles bij je collega’s neerleggen. Het gaat hierbij niet alleen over wat anderen van je verwachten maar zeker o...

Richard Van Houten
Nog een hele praktische time-management tip: zeg nooit meer 'effe'.
Of sta niet meer toe dat u 'ge-effen-d' wordt.
Als iemand vraagt of u 'effe' iets voor de ander kan doen, realiseer u dan
dat er verkeerde verwachtingen gewekt worden m.b.t. tijd.
De ander denkt dat dat ene rapportje wat u nog even moet opvragen 2 minuten kost.
Da's toch niet teveel gevraagd denkt hij. Maar zo'n vraag kost gemiddeld 15 minuten.
Ga maar na. 2 minuten zijn zo voorbij.
Maar u bent ook een vijand van uw kostbare tijd, als u zélf zegt "dat doe ik wel effe...".
Ook hier gaat het mis. De ander dénkt dat u enkele minuten kwijt bent.
Die ander (bv uw leidinggevende) snapt niet waarom u zo weinig doet op een dag. Hij heeft u slechts 4x gevraagd 'effe' iets te doen. Maar die 8 minuten zijn in werkelijkheid 60 minuten.

En als u het 'effe-syndroom' zelf niet doorheeft, snapt u zelf ook niet waarom u zo weinig heeft kunnen afmaken .....

Dus laat doe zeker niet aan werkweigering, maar laat de ander gewoon duidelijk weten hoeveel hij/zij van u(w tijd) vraagt. Als de ander én uzelf maar weten hoeveel tijd je toezegt. Zo maak je het jezelf makkelijker om NEE te zeggen en waarschijnlijk zal de ander eerder zijn/haar vraag terugtrekken.
Edwin Tuin
Werkdruk moet niet verwisseld worden met werkLAST. Druk is een gevoel; last is een hoeveelheid. Dit is een belangrijk onderscheid voor het oplossen van problemen hieromtrent.

Meer over Slimmer werken