Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>Ik snap de redenering van Patricia wel, maar ben het niet met haar conclusie eens.</p>
<p>Al in 1982 had ik een programma om mijn bestscorende vertegenwoordigers in het zonnetje te zetten en dat werkte prima. Waarom?</p>
<p>We hadden bij Pfizer een modern beoordelingssysteem geïntroduceerd waarbij de beste medewerkers wel boven kwamen drijven. Maar de mensen die niet in de breedte konden scoren, maar wel een overduidelijke bijdrage aan de omzetontwikkeling leverden, voelden zich, en terecht, ondergewaardeerd.</p>
<p>Vandaar de opzet van een 'top 5 club' waarvan de 'beloning' uiteindelijk hoofdzakelijk niet-monetair was, met een weekend, met partner, met de directie op een heel prettige plaats. Dat kostte me, naast dat weekend, maar in totaal een 5000 gulden, slechts een fractie van een incentivebudget. Mede omdat we de stand van de bovenste tien ELKE maand via mooie, door het reclamebureau geregelde, grafieken toonden, was het een hot item binnen en buiten de verkoopafdeling. Natuurlijk werkte het niet bij degenen die onderaan bungelden, maar de 'middenmoot' werkte wel degelijk harder om erbij te horen, en de 'toppers' werkten nog harder om erbij te blijven.</p>
<p> </p>
<p>Natuurlijk was het slechts één van elementen die mijn mensen moest motiveren, maar ik heb altijd de indruk gehad dat het per gulden investering, veruit het meest effectieve element was.</p>
<p>Maar zonder glashelder beoordelings- en promotiebeleid, zonder een flink stuk eigen bevoegdheid, zonder intensieve samenwerking tussen verkoop, marketing en pr, zou het op zichzelf weinig effect hebben gehad, denk ik zo.</p>
<p>Als zoiets ongestructureerd, met onduidelijke doelen en geisoleerd word ingezet, ben ik het weer met Patricia eens. Maar welk incentive is nou een tovermiddel? Mensen zijn toch geen honden die maar achter die worst aan blijven jagen?</p>
</p>