De 3 belangrijkste redenen waarom SEO campagnes mislukken

Van de 100 bedrijven die een SEO campagne beginnen, haken er tussen de 70 en 80 af voordat de eerste pagina van Google zelfs maar in zicht komt. Het is een schatting zonder enig onderliggend onderzoek laat staan wetenschappelijke basis, maar ik durf ‘m wel aan. En ook al zijn het er ‘maar’ 60 of 70 die de finish niet halen, dan nog is het aantal geflopte SEO campagnes schrikbarend. Hoe dat kan? Ik wed dat de drie belangrijkste oorzaken anders zijn dan over het algemeen wordt gedacht.

Waarom mislukt een SEO campagne? Waarom haakt men af voordat de website op de bovenste helft van de eerste pagina staat? Het is niet omdat zoekmachine marketing ingewikkeld is. Of moeilijk. De drie belangrijkste redenen waarom ik ondernemers zie afhaken zijn:

  • Gebrek aan tijd
  • Gebrek aan doorzettingsvermogen
dave
Grootste struikelblok dat ik meestal zie is dat men altijd naar de absolute top wil gooien terwijl men beter voor iets minder competitief zou gaan en van daaruit een goede basis opzetten. Het is veel makkelijker (en veel sneller) om de longtails eerst te nemen :o

Dave
Carl Weenink
Dave,

Klopt, het bepalen van zoektermen is een kritische factor en dat wil nog wel eens misgaan. Maar ook als de slimste zoektermen zijn geïdentificeerd, wil het nog wel eens mislopen vanwege gebrek aan tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Dat was in feite de kern van mijn betoog.

Dat longtails een goede start vormen ben ik slechts gedeeltelijk met je eens. Het is makkelijk(er) ranken voor termen met weinig competitie, maar ze vertegenwoordigen ook relatief weinig waarde (lees: traffic). Met als gevolg dat je voor veel longtails moet optimaliseren om en beetje vlees op de bleke botten te krijgen. En we hebben toch al zo weinig tijd, geduld en doorzettingsvermogen.

Ik geef toe: we 'gooien' wel eens expres een paar longtails in de mix zodat we inderdaad snel (motiverende) resultaten kunnen laten zien. De ervaring leert echter dat die motivatie vlot verdwijnt als de klant vervolgens ziet dat het nauwelijks bezoekers oplevert.

De keuze voor primaire zoektermen of longtails is afhankelijk van tal van factoren. De markt, de competitie, de ambitie van de ondernemer, zijn budget. En natuurlijk zijn tijd, geduld en doorzettingsvermogen.

Carl
(www.HogerRanken.nl)
Stefan Rooyackers
Een terecht betoog in mijn ogen. Hoger scoren in Google vereist inderdaad tijd, doorzettingsvermogen en geduld, maar vergeet vooral kennis van zaken, consequent een strategie doorzetten en ' bekend' worden binnen je nichemarkt.

Laatst hoorde ik wel een mooie uitspraak, namelijk dat je het goed doet als mensen of concurrenten slecht over je praten. Dat betekent namelijk dat je gezien wordt. In die zin bestaat er dus nooit zoiets als negatieve publiciteit. Datzelfde moet je bereiken op internet.

Stefan Rooyackers
(www.StefanRooyackers.nl)

Meer over Internet en uw bedrijf