10 redenen waarom verhalen werken

Veel leiders sturen een memo rond naar hun medewerkers en zijn dan verbaasd als die niet het gewenste effect heeft: 'waarom begrijpen nijn medewerkers het niet? Het is toch zo simpel.' Het antwoord hierop is: vertel ze een verhaal inplaats van een memo. Het kost weinig extra werk en levert veel op. Hoe komt het dat verhalen wel werken, waar memo's niet dat effect hebben?

1. Verhalen creeren aanwezigheid. het is een tweerichtingvorm van communicatie en omdat je ze niet in bullet points kunt vatten, vragen ze onze aandacht
2. Verhalen zijn geen bullet points. Een verhaal creeert context en daarin verschilt het van een droge opsomming van feiten. De luisteraars kunnen volgen wat volgens de verteller belangrijk is en hoe de onderdelen samenhangen
3. Verhalen bouwen sterke relaties. De luistera...

Paul Joosten
Ronald,

Verhalen halen de weerstand weg uit een gesprek. De luisteraar (lees medewerker/klant) heeft niet het gevoel dat je hem iets wilt opleggen (of overtuigen).
Verhalen werken op de as van inspiratie ! In onze dagelijkse praktijk werken juist met de kracht van verhalen (Storytelling) in een zakelijke context.
Of je dat nu ook moet toepassen in e-mails gaat mij wat te ver, daarmee ondermijn je voor mijn gevoel het effect van een verhaal.
RonaldvDomburg-Play to Change
Paul,
Ik ben het met je eens dat verhalen in e-mails hun doel voorbij schieten. Echter al te vaak worden memo's en e-mails gebruikt voor zaken waar deze vorm van communicatie helemaal niet geschikt voor is.
Als het erom gaat, de luisteraar te inspireren, te verleiden, in beweging te krijgen, commitment te creeren, dan werken verhalen vele malen beter dan de 'zakelijke' memo, waar veel managers voor kiezen.
Misschien interessant onze verhalen over de werking van verhalen in een zakelijke context eens uit te wisselen?
Gerard
Het verhaal van Roland van Domburg heeft mij veel inspiratie gegeven. Dank daarvoor. Ik ga het mijn collega's vertellen!

Meer over Interne communicatie en samenwerking