Wie het wereldnieuws bestudeert zal al snel tot de conclusie komen dat wij ons in Nederland druk kunnen maken om niets. Belangrijk nieuws deze week in de wereld? Atoombom in Noord-Korea. Belangrijk nieuws in Nederland deze week: het programma Lingo dreigt te verdwijnen. In dit kader acht ik de tijd rijp om ook maar eens te gaan moppperen over nieuws uit de marge..de wegopbrekingen in Amsterdam. Eindelijk gaat de 1minutemanager eens fris van de lever mopperen en klagen over de futiele zaken van het leven. Heerlijk, soms lucht het echt op.
Voor veel mensen buiten Amsterdam zal het een zorg zijn: de vele wegopbrekingen en omleidingen in de stad door wegwerkzaamheden en bouwwerkzaamheden voor de Noord-Zuid lijn. Voor veel Amsterdammers behoort de ergernis hierover tot de orde van de dag. Erger is natuurlijk dat in specifieke regio´s bedrijven niet of nauwelijks meer te bereiken zijn en stuk voor stuk het loodje leggen. Met als dieptepunt een artikel in de Metro van twee weken geleden waarin wordt gesteld dat de beroemdste markt van Nederland, de Albert Cuyp, bedreigd wordt met volledige leegloop en zelf verdwijning. Niet vreemd als je bedenkt dat de markt niet of nauwelijks te bereiken is tenzij je een bouwhelm op je hoofd draagt. Op de nabijgelegen Ceintuurbaan staan nu ook al vele winkels leeg en te huur. De voorgangers gaan allemaal failliet. Parkeergelegenheid is er in de hele regio niet te vinden en het is in de hele buurt een chaos vanjewelste. Maar dat lijkt het wel in heel Amsterdam te zijn.
Zo moest ik onlangs van Zuid naar Oost, normaliter met de auto een tripje van 10 minuten. Soms heb je tenslotte zakelijk wel wat teveel spullen mee om op de fiets mee te nemen, nietwaar. Na een survivaltocht langs drie verschillende grote wegopbrekingen kwam ik ruim een uur later aan. Gelukkig op tijd, want iedereen was meer dan een uur te laat op de afspraak. Nu is er veel voor opbrekingen e.d. te zeggen want het verbeterd de stad op vele punten (al moet dat van de Noord-Zuid lijn nog afgewacht worden). Tegen opbrekingen die ervoor zorgen dat het bijna onmogelijk wordt nog door de stad te reizen, omdat tegelijkertijd de belangrijkste hoofdaders van de stad zijn afgesloten, daartegen is natuurlijk wel wat te zeggen. Zo waren twee van de drie belangrijkste Zuid-Oost connecties tegelijkertijd gesloten. En wie eindelijk over de derde heen was gereden, werd na 200 meter direct geconfronteerd met de afsluiting van de hoofdweg bij het Tropenmuseum. Slim.
Om dergelijke incidenten te voorkomen heeft Amsterdam zo'n 10 jaar geleden (meen ik) stadsregisseur aangesteld. Deze persoon dient bouwwerkzaamheden op elkaar af stemmen zodat de verstoringen minimaal zijn. In plaats van een blijspel regisseert de goede man echter een tragedie. Van enige regie lijkt in het geheel geen sprake te zijn. Hoezo afstemming? Hoezo gereguleerd? Hoezo regie? Zou het zonder de stadsregisseur soms een nog groter treurspel zijn geworden?
Kortom, de 1minutemanager begrijpt er helemaal NIETS van. Krijgt die stadsregisseur voor zijn werk soms ook nog een extra vergoeding? Of heeft de goede man de hoop opgegeven en de handdoek in de (stads)ring geworpen? Voor wie niet weet waar dit artikel over gaat, u bent van harte uitgenodigd om vrijblijvend een ritje te maken door Amsterdam. De 1minutemanager garandeert u wegopbrekingen, chaos, anarchie op de weg en een gratis cursus Bargoens met toevoeging van Amsterdamse vloekwoorden. Oplossing? Kan de stadsregisseur bij de LOI eindelijk eens de cursus 'planning voor beginners' aanschaffen?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
http://www.werkaandeweg.amsterdam.nl/