Love him or hate him. De Britse driesterrenkok Gordon Ramsey mag dan een geweldige chef zijn, wereldberoemd is hij toch vooral geworden door zijn optreden in zijn TV-programma's, waarin hij noodlijdende restaurants en restaurateurs begeleid naar succes. Vloekend en tierend probeert Ramsey koks, bedienende staf en vooral eigenaren duidelijk te maken hoe zij van een slecht restaurant een toprestaurant kunnen maken. Verbijsterende beelden van bedorven maaltijden, kippenpootjes op de grond die rechtstreeks teruggaan in de frituur, schimmel op de muren en muizenkeutels op de fornuizen. Het is prachtige tv. Michiel Hogerhuis heeft er een amusant boek over geschreven, licht verteerbaar en goed consumabel. Met op het eind de nodige kritische kanttekeningen over de meester, die tenslotte nu zelf ook met zijn vele restaurants (12 Michelinsterren in totaal) in moeilijk vaarwater terecht is gekomen. Over de kookkunsten van Gordon Ramsey bestaan geen twijfels. De man heeft meerdere driesterrenrestaurants uit de grond gestampt en weet hoe je een kwalitatieve topkeuken moet managen. Dat koks inmiddels uitgegroeid zijn tot tv sterren is op zijn laatst het geval sinds Jamie Oliver, maar Ramsey biedt de kijker pas echt vermakelijke televisie, onder meer onder de noemer 'Hells Kitchen'. De man vloekt vaker dan Kapitein Haddock uit Kuifje en zijn vocabulaire bestaat voor ongeveer 25% uit het woordje 'Fuck'. Maar wat je ook daarvan mag vinden, zijn analyses van de restaurants waar zijn hulp wordt ingeroepen is altijd haarscherp. Zelden kan je het met de man oneens zijn, want zijn adviezen en opmerkingen slaan per definitie de spijker op de kop. En wie de ellende in de keuken soms ziet, begrijpt dat een krachtterm dan soms wat beter op zijn plaats is dan een paar uurtjes 'polderen'.
Hogerhuis speelt handig in op de populariteit van Ramsey, maar biedt ook zelf vermakelijk en soms zinnig leesvoer. De ondertitel van zijn boek, 'wat adviseurs, managers en ondernemers kunnen leren van een chef-kok' heeft enigszins aan kracht ingeboet door het feit dat de chefkok inmiddels in zwaar weer terecht is gekomen. Naar verluidt heeft hij z0'n € 5 a € 6 miljoen in zijn restaurants moeten pompen om ze overeind te houden. Geld dat hij blijkbaar makkelijk kon ophoesten gezien de enorme populariteit van zijn TV-shows. En van de restaurants die hij binnen enkele dagen weer op orde krijgt, is na verloop van tijd toch een belangrijk deel verkocht of failliet gegaan. Het zou echter jammer zijn, alle ideeën en adviezen hierdoor direct naar de afvalemmer te verwijzen. Daarvoor zijn de voorbeelden te mooi, zelfs zonder dat de beelden erbij vertoond worden.
Hogerhuis heeft een soepele schrijfstijl en weet zijn (afgeleide) boodschap goed te brengen, met korte en scherpe adviezen en aandachtspunten. Niet alle adviezen en statements komen echter door de kwaliteitscontrole. Neem 'Elke situatie is een sociale situatie' of 'de baas is zelden de baas'. Om dat nu eye-openers voor adviseurs te noemen? De bewondering voor Ramsey is daarnaast erg groot, en als auteur van zijn vorige boek 'Hoe gooi ik een adviseur eruit' staat hij opmerkelijk open voor de adviezen van de chefkok en zichzelf. Opmerkelijk genoeg profileert de auteur, die structureel adviseurs verwijten maakt dat ze niet presteren, zich zelf ook als consultant. Wil Hogerhuis soms de Ramsey van de advieswereld zijn? Toch krijgt hij nu net iets meer sterren dan zijn grote voorbeeld maximaal bij Michelin kan halen. F**K!
Titel: Vloeken als Gordon Ramsay
Ondertitel: Wat adviseurs, managers en ondernemers kunnen leren van een chef-kok
Auteur: Michiel Hogerhuis
ISBN: 9789077881620
Omvang: 208 pagina’s
Uitgeverij Haystack
Prijs: € 19,95
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro