Welke ondernemer wil in deze moeilijke tijden geen succes hebben in het buitenland? Vraag is natuurlijk dan: hoe doe je dat? Een leuke uitgave op dit gebied is onlangs verschenen onder de noemer 'Dutch Magic, hoe Nederlandse ondernemers markten veroveren' van Patrick Ruijs, Maton Sonnemans en Marieke Jansz. Een keur aan succesvolle Nederlandse ondernemingen en ondernemers trekt in het fraai vormgegeven boek aan ons voorbij, van Marlies Dekkers tot André Rieu en van Stage Entertainment (Van den Ende) tot Philips. Een boek met een aansprekende insteek, maar of het door de auteurs gehanteerde model echt werkt?'Dutch magic' is echt zo'n boek dat je zelf had willen schrijven. Wie is tenslotte niet op zoek naar die heilige graal van wereldwijd succes? En natuurlijk heeft ook 1minutemanager gedroomd van een interview met André Rieu over diens zakelijke successen. Kortom, over de formule van het boek en de uitwerking van de interviews in het boek zult u weinig kritiek terug vinden. Dat het boek gepositioneerd is, mag je ook wel verwachten van een groep auteurs die verbonden is aan marketingadviesbureau VODW.
Wel jammer natuurlijk dat dan ook weer een model de hoek om komt kijken dat succes lijkt te garanderen. In dit geval wordt gewerkt met een model dat uitgaat van 4-C's: Connect, Calculate, Create en Convince. Wie daaraan voldoet heeft natuurlijk direct....Global Impact! Het blijven natuurlijk marketeers die groot zijn geworden met de marketing mix van Kotler, kortom de 4 (of 5 of 6 et cetera) P's (Product, Promotie, Plaats/Distributie en Prijs en alle variaties hierop).
Grote vraag is natuurlijk of het model is ontwikkeld in de krochten van het hoofdkantoor van VODW en daarna op de interviews is gelegd of dat de theorie is ontwikkeld NADAT de interviews zijn gehouden. Het boek ademt de eerste gedachte meer uit dan de tweede. Nu kan dit een prima manier zijn om een theorie te checken op waarde (u weet wel, het eerder op deze site besproken verschil tussen inductieve-deductieve theorievorming), maar al snel komt de herinnering naar boven aan In search of excellence, het succesboek van Peters & Waterman waar bijna alle managementauteurs schatplichtig aan zijn. In het daarin toen (1982) ten tonele gevoerde model (het 7-S model) werden ongeveer 50 Amerikaanse bedrijven langs de meetlat gelegd. Het meerendeel van de toentertijd bij de eerste druk als zeer succesvol aangemerkte bedrijven waren slechts enkele jaren in zwaar weer terechtgekomen.
Zou dat nu ook met dit boek zo gaan? Neem Econcern, een bedrijf gericht op duurzaam energiegebruik. Net vandaag lees ik dat het bedrijf moet saneren als gevolg van de kredietcrisis. ING direct, Philips, TomTom, het zijn bedrijven die het nu en in de nabije toekomst moeilijk zullen hebben en in sommige gevallen al saneringen hebben aangekondigd. Maar er is hoop, want gelukkig kan Nederland nog altijd terugvallen op de altijd recessiebestendige André Rieu!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro