Serieuze spelletjes voor managers

'Management Games? Ga je dan met managers de hei op om te paintballen?' Dat is zo ongeveer de gemiddelde reactie die je krijgt als je vertelt dat je management games ontwikkelt, een activiteit die inmiddels onder de noemer serious gaming en/of gamificatie valt. Een nieuwe ontwikkeling die de afgelopen jaren een hoge vlucht heeft genomen en vanaf vandaag een eigen rubriek op 1minutemanager zal hebben. Het eerste  artikel gaat over de afsluiting van de toekomstverkenning serious gaming afgelopen vrijdag, een initiatief van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek, waar 2,5 jaar onderzoek aan voorafging.
Serious gaming beslaat meer dan alleen games voor managers, ook het onderdeel gaming voor senioren is door de Stichting Toekomstbeeld uitgediept. Bij het onderdeel 'Toekomstbeelden van de spelende organisatie', dat zich bezighield met de inzet van games in management en organisaties mocht ik deel uitmaken van een groep van elf experts die zich met dit onderwerp bezighouden. Vergeet de presentaties en de lezingen, serious gaming en gamificatie heeft de toekomst. Er wordt gesproken over een markt van rond de € 10 miljard in 2015 (Het Franse IDATE voorspelt dan zelfs € 15 miljard).

Zoals gezegd, wie over games en gamificatie van problemen in het zakelijk leven praat, krijgt desondanks meewarige ogen op zich gericht. Op zijn best ben je een nerd die dag en nacht met een joystick achter zijn spelcomputer zit of anders toch zeker een contactgestoorde sociopaat. Dat doet nog de serious games, noch de makers ervan, recht. Gaming biedt een oplossing voor vele problemen, zoals het sneller genezen van patiënten, een betere voorbereiding van Uruzgan-gangers, beter crisismanagement door burgemeesters en effectievere medewerkers. Dat is geen suggestie, dat is bewezen. Leger, politie, brandweer, piloten en artsen worden al veelvuldig getraind door middel van games en velen voorspellen dat dit pas het begin is van een enorme groei van gamificatie als trainingsmogelijkheid, binnen elke sector.

Laten we ook niet vergeten dat de weerstand tegen de gamificatie van managementproblemen veelal bij oudere generaties ligt, de huidige generatie jongeren weet haast niet beter dan dat op deze wijze getraind kan worden. Die is opgegroeid in een tijdperk waarin internet, mobile telefoon, gaming, downloaden et cetera de gewoonste zaak van de wereld is.

Hoe games gedrag kan beïnvloeden laat onderstaand filmpje goed zien.

http://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw

Een vergelijkbaar resultaat werd bereikt door hard rijden aan te pakken door automobilisten die wel binnen de limiet bleven te belonen met een lot in een loterij.

http://www.youtube.com/watch?v=iynzHWwJXaA

Of kijk eens naar het schoolplein bij u in de buurt, waar een zgn. blikvanger de rommel op straat enorm beperkt. Wellicht het simpelste voorbeeld van gamificatie.

Informatie over de Toekomst Verkenning Serious Games is te vinden op

http://www.seriousgames.tv

Zoals gezegd, ik beschouw de gamificatie en serious gaming als wellicht de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van training en opleiding voor de komende tien, twintig jaar. per heden is dan ook een nieuwe rubriek op 1minutemanager.nl opgenomen om aandacht aan dit fenomeen te schenken, zowel vanuit de theorie als de c.q. mijn dagelijkse praktijk. Waar lopen we tegen aan, wat werkt wel, wat niet?

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Serieuze spelletjes voor managers - 1 Minute Manager | Gamificatie | Scoop.it
[...] Serieuze spelletjes voor managers - 1 Minute Manager Kijk @marcotankink #salsaparilla Grootse toekomst voorspeld voor serious games. @beleeftraining Goed nieuws! “... Source: www.1minutemanager.nl [...]
Gert Teusink
Lid sinds 2008
Bijgaand een bewerkt artikel dat terug verwijst naar het eerdere onderzoek en waar ook ik bijdrage aan heb geleverd:
http://www.managementsite.nl/24221/kennismanagement/serious-games-gamifcatie-managen-organiseren.html