Afgelopen zaterdag stond in het Financieele Dagblad een artikel over de ontwikkelaar van de Blackberry, het zakelijke apparaatje waarmee je wereldwijd kunt internetten en e-mailen. Jim Balsillie, eigenaar en medebedenker van het management-speelgoedje, sprak enkele woorden die mij blijkbaar weer raakten en tot dit artikel aanleiding gaven. Je leest en hoort dit soort statements vaker, en in mijn ogen wordt de kern van de zaak er mee geraakt: "(..) de grootste succesfactor is toch wel de lol die we er aan beleven." Grote ondernemers en managers spreken vaak dit soort volgende woorden uit: "ik heb er plezier in", "het gaat om de lol", "we lachen veel". Hoe zit dat bij U op het werk?
Het zal u niet verbazen dat plezier hebben in mijn werk voor mij een belangrijke drijfveer is. Geld is belangrijk, maar al kan je er een pak geld mee verdienen, een vreselijke klus doen, daar geloof ik niet in. Hoe meer plezier ik in een opdracht of een lezing heb, hoe beter het gaat.
Dat betekent niet dat het er niet serieus aan toe moet gaan, integendeel. Serieus werken en van een business of zaken, soms tegen alle verwachtingen in, een succes maken, er is niets dat meer plezier of 'flow' geeft. In tegenstelling tot zaken als nutteloze verzuring in organisaties, uit de hand gelopen ruzies op afdelingen, oeverloze discussies over niets of ontwijkgedrag. Daar wil ik altijd zo snel mogelijk een eind aan te maken. Het is niet productief en het is niet leuk. Oplossen of stoppen is dan het adagium.
Het feit dat veel mensen gevoelig zijn voor sfeer en plezier in het werk blijkt uit een beperkt aantal onderzoeken. In mijn boek 'Sabbatsverlof' uit 1999 nam ik in het hoofdstuk 'Plezier in werk is een serieuze zaak' wat van deze onderzoeksgegevens op. Hoewel de onderzoeken (door en op (!) de Rijksuniversiteit Limburg) in de jaren negentig hebben plaatsgevonden, denk ik dat de gegevens toch nog relevant genoeg zullen zijn voor hedendaagse situaties. Zou luidt het antwoord op de vraag: "wat geeft professionals de meeste voldoening" als volgt:
1. Plezier in eigen werk 30%
2. Sfeer in de eigen groep of afdeling, omgang met collega's 20%
..
..
5. sfeer en samenwerking binnen de universiteit 11%
Kortom, het plezier in het eigen werk is een zaak die serieus moet worden genomen. Toch blijven zaken als negatief cynisme, waar op deze site menigmaal over is geschreven, onderdeel uitmaken van de dagelijkse realiteit. Hoe pak je zoiets aan? Dan kom je met oneliners als 'het leven is een feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen' of Tsjakkaaaa....toch echt niet ver.
Wie een succesvol team wil bouwen, zal veel aandacht moeten besteden aan zaken als sfeer en samenwerking tussen de medewerkers, alsmede de werk-inhoud en de zingeving in het werk. Open deuren, wellicht. Maar ik vraag mij wel af of er voldoende aandacht aan wordt besteed. En dan bedoel ik niet dat organisaties niet jaarlijks een feest geven, carten of paint-ball spelen. Het gaat om de wijze waarop bijvoorbeeld inhoud wordt gegeven aan carrières, aan zingeving in het werk, aan gedeelde doelen en aan interne communicatie. Daarom zal ik de komende tijd af en toe eens over dit mooie, maar abstracte onderwerp publiceren.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
http://www.planet.nl/planet/show/id=69156/contentid=780989/sc=40415a
De aspecten 'inhoud geven aan carrieres, aan zingeving in het werk, aan gedeelde doelen en aan interne communicatie', hebben volgens mij pas meerwaarde als iets gedaan is aan het wegnemen van belemmerende factoren.
Ik denk dat de volgorde zou moeten zijn:
1. Zorgen dat proffesionals lekker kunnen werken (door wegnemen belemmerende factoren)
2. Werken aan zingeving, enz.
3. Zorgen voor plezier: paintball, feest, uitje, enz.