Dit is een origineel persbericht
Bijna dagelijks worden we geconfronteerd met wantoestanden binnen organisaties. Van de fraude met emissiegegevens bij Volkswagen tot de teloorgang bij Imtech. Managers laten zich vaak verleiden tot gedrag dat vooral het eigenbelang dient, maar tegelijkertijd het belang schaadt van medewerkers, klanten en de organisatie.
Waar het adviesvak en de managementliteratuur vaak om dergelijke problemen heen draaien, wordt in het boek Het dodo-effect van Gyuri Vergouw de koe bij de horens gevat. Het boek gaat dieper in op weinig besproken onderwerpen als jaloezie en rouwverwerking op de werkplek, incompetentie van managers, egotripperij en graaigedrag. Vaak herkenbaar, soms pijnlijk, af en toe hilarisch, maar gelukkig ook met oplossingen vanuit de dagelijkse praktijk. Het dodo-effect is gebaseerd op 25 jaar advies ervaring en jarenlang onderzoek en publiceren over managementvraagstukken. Vergouw selecteerde gedrag dat bijna dagelijks voorkomt, maar in de managementliteratuur zelden aan bod komt.
Verkorte inhoudsopgave
1. De Hofhouding
2. Oorlog en Vrede
3. De Onzichtbare Organisatie
4. Trots en Vooroordeel
Over de auteur: Gyuri Vergouw is econoom en heeft een zeer uiteenlopende loopbaan, bekend als professor Penalty, organisator van het NK Luchtgitaar, (cultureel) ondernemer en bestuurder/ toezichthouder. Hij is al ruim 25 jaar actief als adviseur en ontving de Professionaliseringsprijs van de Vrije Universiteit voor zijn blijvende bijdrage aan het Nederlandse adviesvak. Hij is auteur van diverse bestsellers op het gebied van management en sport: onder andere De Strafschop (2000), Commitment (2013) en Bondscoach! (2014).
Quote ‘Mensen zijn vreemde wezens, maar we lijken onszelf in gekte en irrationaliteit te overtreffen als we samenkomen in organisaties’, aldus Vergouw. ‘Terwijl wereldwijd wordt gezocht naar oprecht leiderschap, zien we in de media regelmatig dat leiders en managers er vooral op zijn gericht de eigen positie te versterken. Dat leidt tot zowel bewust als onbewust afwijkend gedrag dat ons blijft verbazen. Soms met positieve, maar helaas vaker met grote negatieve gevolgen voor organisaties en de medewerkers.’
Bestelinformatie: isbn 97890244038514 | 184 pagina’s | paperback en gratis-ebook| € 20,00
Lees meer over gedragsverandering in mijn boek 'Het dodo-effect, over gedragsverandering in organisaties'. U kunt het boek hier bestellen: Managementboek, Bol.com en Boom/Nelissen of bij de beter gesorteerde boekhandel.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Vreemde wezens in organisaties
In de stroom dodelijk saai geschreven managementboeken is het nieuwste werk van Gyuri Vergouw een verademing. Dat komt bijvoorbeeld omdat hij zich bedient van wat hij zelf noemt ‘praktijktheorie’: theoretische verhandelingen, gelardeerd met aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Maar niet alleen die aanpak maakt het boek leesbaarder dan dat van veel van zijn collega’s, het zijn ook de mooie fenomenen die hij beschrijft: van ‘injaloetitis’ (een combinatie van jaloezie en incompetentie) tot de Trivialiteitswet van Parkinson (‘De tijd die tijdens een vergadering aan een onderwerp wordt besteed, is omgekeerd evenredig met het bedrag dat ermee gemoeid is’), en van de paradox van Abilene (‘niemand wil het, toch doen we het, omdat we denken dat de ander het wil’) tot de paradox met van Cobb (‘We weten waarom projecten mislukken, we weten ook hoe dat te voorkomen, waarom komt er dan geen eind aan de mislukkingen?).
‘Mensen zijn vreemde wezens, maar we lijken onszelf in gekte en irrationaliteit te overtreffen als we samenkomen in organisaties’, concludeert Vergouw. Zoals het een goed adviseur betaamt, plakt hij daar meteen wat do’s en don’ts achteraan. Die zich overigens weer uitstekend laten samenvatten met een zin: ‘ Toon compassie met je collega’s, we doen allemaal ons best, maar zijn nu eenmaal allemaal menselijk.’
Een tweede 'weetje': blijf langer luisteren dan je gewoon bent, want manager zijn oh zo graag de krachtdadige doener ...
Antoon Duijnker - Landsmeer.