Zoals veel andere bladen is het Amerikaanse weekblad Time aangestoken door het lijstjessyndroom. Natuurlijk kennen wij het blad al van The Person(ality) of the Year verkiezingen (vroeger Man of the Year), nu heeft men de beste innovatie van 2006 gekozen. De winnaar blijkt een website te zijn die door tientallen miljoenen mensen per maand wordt bekeken, maar die Nederlandse politici onlangs niet bleken te kennen. Hoezo kenniseconomie? Welke site is gekozen tot de innovatie van het jaar?
Time heeft de videowebsite YouTube.com gekozen tot beste innovatie van 2006. Voor lezers van 1minutemanager geen onbekende site, want in september heb ik al aandacht aan YouTube besteed. Onlangs werd de site overigens voor $ 1,5 miljard overgenomen door Google. Niet gek voor een site die nauwelijks een jaar oud is en is opgericht door twee mid-twintigers.
Lev Grossman van Time legt uit waarom You Tube verkozen is. De site staat aan de basis van een cultuurrevolutie. "Het idee van een top-down cultuur, waarbij het idee had postgevat dat pratende hoofden (talking heads) passieve kijkers met de paplepel informatie gaven over wat in de wereld speelde is voorbij. Mensen willen ongefilterde videos uit Irak, Libanon en Darfur, niet van journalisten die daar op bezoek zijn maar van soldaten die daar vechten en van mensen die daar wonen en leven. Weblogs maakten van gewone mensen journalisten, YouTube maakte van hen weer beroemdheden."
Toen de verkoop van de site bekend werd gemaakt, werd aan Nederlandse politici gevraagd of ze YouTube kenden. Voor mensen die de komende jaren over de Nederlandse kenniseconomie moeten gaan besluiten, waren de resultaten ontluisterend.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro