Over de achtergronden van cynisme in organisaties heb ik in de vorige drie delen uitgebreid aandacht geschonken. Tijd om op basis van de reacties, onder meer van Steyneburgh en Bennen, voorlopig af te ronden met enkele korte en krachtige tips. Iedereen lijkt het er wel over eens dat cynisme een gedragsuiting is die geen vaste grond moet krijgen in organisaties. Het frustreert innovatie, creativiteit en werkplezier. Opvallend is dat veel van de reacties laten zien dat oplossingen niet ingewikkeld hoeven te zijn.
Tijdens de vakantieperiode worden enkele classics uit het bestand van 1minutemanager herplaatst, dit artikel is eerder verschenen op 18 oktober 2013.
Cynisme is niet aangeboren, niemand wil de dag tenslotte cynisch doorbrengen, maar komt voort uit zaken die het plezier in werk ernstig kunnen inperken en die medewerkers en managers verhinderen de kwaliteit te leveren die zij graag willen. Dit is de probleem kant van cynisme, vaak hard te maken knelpunten in een organisatie die structureel verhinderen dat medewerkers efficiënt en effectief hun werk doen. Voorbeelden hiervan zijn:
- slecht werkende bedrijfsprocessen
Oplossing: aan laten pakken door kwaliteitszorg; goede werkafspraken maken; goede administratieve organisatie; automatisering van standaardprocessen.
- niet op elkaar afgestemde taken en bevoegdheden
Oplossing: inventarisatie taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Daar waar het knelt afstemmen en knopen doorhakken.
- slecht / onvoldoende instrumentarium
Oplossing: onderzoek wat ontbreekt of vervangen moet worden.
Dit (overigens zeker niet limitatieve) lijstje lijkt inderdaad niet erg ingewikkelde oplossingen te geven voor een in essentie complex lijkend probleem. Andere oplossingen kunnen gevonden worden in meer motiverende zaken, zoal het stimuleren van teamwork (zonder jou/jullie kan ik het niet); motiveren, coachen, helpen, trainen, sturend optreden waar nodig. Kortom: people management, leiding geven en het goede voorbeeld geven. De kern is: het probleem moet bij de horens worden gevat, het moet niet te ingewikkeld worden gemaakt en het stap voor stap invoeren van verbeteringen lijkt DE remedie te zijn tegen cynisme. Daarbij is aandacht voor de medewerkers en aanwezigheid op de werkvloer, lees goed management, cruciaal. Zeker lijkt dat wie daarna nog niet mee gaat in de nieuwe energie van afdeling of organisatie en cynisch blijft, beter elders emplooi kan gaan zoeken.
Commitment
de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties Gyuri Vergouw
Het boek Commitment van Gyuri Vergouw is nu verkrijgbaar via o.m. Boom/Nelissen, de betere boekhandels en managementboek.nl.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Om cynisme om zeep te helpen, denk ik dat je onderscheid moet maken tussen je betrokkenheid en je invloed. Als je (blijkbaar) te weinig invloed hebt voor de gewenste verandering, pas dan je eigen gedrag aan. Maak je 'cirkel van betrokkenheid' (volgens mij iets wat Stephen Covey heeft geintroduceerd) wat kleiner. Beschouw de obstakels als een gegeven en stel jezelf de vraag hoe ja daar mee om kunt gaan. Ga er langs, dan raken ze je niet meer, en kun je je energie in positieve zin kwijt. Dat levert volgens mij de benodigde accuspanning op om cynisme de deur uit te krijgen.