Andersdenkende managementcoach Gyuri Vergouw en zijn magische roman Het labyrint van de ziel
Interview en tekst: Jan van Galen
Als managementadviseur en coach publiceerde Gyuri Vergouw invloedrijke boeken als Sabbatsverlof, Het dodo-effect en De Strafschop. Daarin beschreef hij ontwikkelingen waar vakgenoten het nog nauwelijks over hadden, maar waar even later niemand meer omheen kon. Nu komt deze andersdenkende met de roman Het labyrint van de ziel. Een boek in de geest van spirituele bestellers als De Celestijnse belofte en De alchemist, maar met een heel eigen sfeer en toonzetting.
Waar gaat een licht spiritueel boek van een managementcoach over?
Het boek gaat over Jason Leonard, een mens van vlees en bloed, een gedreven manager die een solo-zeiltocht maakt om even afstand te nemen van zijn hectische werk en drukke gezinsleven. Hij voelt zich onvervuld en weet dat hij nieuwe inspiratie en meer balans nodig heeft. Echter, hij lijdt schipbreuk en spoelt aan op een verlaten eiland. Juist daar ontmoet hij zeven magische en mythische figuren die hem levenslessen meegeven, maar die hij wel een plek moet zien te geven. Het gaat om levensvraagstukken die ik vaak in coaching gesprekken tegenkom. Die verwerk ik op speelse wijze in de dialogen met een orakel, een sjamaan, godinnen en andere bijzondere personages. Het maakt het verrassend en spannend om te lezen. De mythische figuren menen het goed met Jason, maar lossen niks voor hem op. Alle nieuwe stappen die nodig zijn voor zijn persoonlijke groei en uiteindelijke redding moet hij zélf zetten. We zijn er getuige van welke afwegingen hij telkens maakt om die innerlijke balans uiteindelijk te vinden.
Deze roman is in feite ook een coaching boek
Ja, maar dan toch vooral ‘onderhuids’. Veel coaching boeken zijn onbedoeld nogal belerend. Ze geven vooral tips en tricks. Als je deze stappen volgt word je succesvol, rijk, gelukkig of gezond. Dat is een valkuil. Het is vaak het verhaal van de auteur, niet het verhaal voor de lezer. Ik wil juist dat de lezer wordt meegenomen in een verhaal waaruit deze zélf de levenslessen kan distilleren. Onderwerpen als balans in werk- en privéleven, geluk in relaties, moed en passie. Al die en nog vele andere levensdoelen komen op spannende en mystieke wijze aan de orde. Je kan de roman dus lezen als een mooie vertelling maar ook als een steun biedend coaching boek.
Het verhaal past ook in deze onzekere tijden, waarin wij allemaal op zoek zijn naar antwoorden.
Ik denk inderdaad dat de roman hoop biedt in moeilijke tijden. Jason raakt aan het begin alles kwijt en in essentie vooral zichzelf. Tijdens het dolen leert hij anders te kijken naar zijn leven, wat hem positiever, dankbaarder, evenwichtiger, kortom gelukkiger maakt. De lezer wordt daarin meegenomen, maar ieder bepaalt natuurlijk voor zichzelf waar het in zijn of haar bestaan om gaat. Iedereen leert weer wat anders van de zelfde situaties. De weerbaarheid van het individu speelt een grote rol in het verhaal. In dat opzicht past het inderdaad goed in deze tijd. Daarnaast ben ik geïnspireerd door tal van boeken, van de oudheid tot het heden. Denk aan de Odyssee van Homerus, maar ook De alchemist van Paulo Coelho of De Celestijnse belofte van James Redfield. Ik heb al mijn favoriete boeken in mijn hoofd geprent en ze met een staafmixer in turbostand door mijn hoofd laten gaan. Toen begon mijn eigen verhaal te rijpen en kwamen de plotwendingen als vanzelf. Ik wilde een vertelling maken die mensen raakt. Uit de reacties die ik ontvang blijkt dat dit aardig gelukt is.
Van anders denken heb je bijna een beroep gemaakt. Dat levert ook weerstand op.
Je zwemt tegen een stroom in en moet vaak vanaf nul beginnen om mensen te overtuigen dat hun wereld gaat veranderen. Mijn eerste artikelen midden jaren negentig gingen over de opkomst van Internet en de impact voor bedrijven. Je kan echter ook weleens te vroeg zijn. Ik was vaak blij dat ik de lezingen die ik erover gaf overleefde, zoveel weerstand en boosheid leverden die op. Reisbureaus, platenzaken, kledingbedrijven, ze vonden het allemaal complete onzin wat ik vertelde. Internet was een hype. ‘Onzin wat u zegt, Mijnheer Vergouw, de mensen willen altijd een fysiek product in handen hebben vóór aankoop’. Niet altijd lukt het dus, je wordt al snel in een verdomhoekje gezet. Een Duitse filosoof schreef ooit: wie iets nieuws, iets anders bedenkt zal eerst veel weerstand ondervinden en belachelijk worden gemaakt. Na verloop van tijd zegt men dat het waarschijnlijk wel klopt, maar niet zo belangrijk is. In de derde en laatste fase, heeft iedereen het zelf bedacht en wist men het allang. Nu denkt men vast weer hoe het kan dat een auteur van serieuze management- en sportboeken nu weer een spirituele roman schrijft die goed wordt ontvangen. Het antwoord is simpel, het boek is er, de reacties zijn er, dus het kan. Weer een kwestie van anders denken waarschijnlijk.
Deel 2 van dit interview verschijnt volgende week.
Het labyrint van de ziel
Een hedendaagse parabel
Gyuri Vergouw
Uitgeverij V P
ISBN 978-90-805317-7-2
208 pagina’s
Prijs € 20,--
Verkrijgbaar bij alle on- en offline boekhandels aangesloten bij het Centraal Boekhuis, bijvoorbeeld Boom en ManagementBoek. Er is een E-book beschikbaar, ook in het Engels onder zijn pseudoniem George Fargo.
C.V.: Gyuri Vergouw (Amsterdam, 21 november 1961). Amsterdammer in hart en nieren. Doorliep de middelbare school op het Ignatius College en studeerde af aan zowel de Universiteit van Amsterdam (Economische Wetenschappen) als de Vrije Universiteit Amsterdam (Postdoc. Consultancy). Werkte voor diverse adviesbureaus voordat hij in 1997 voor zichzelf begon. Onder zijn cliënten sindsdien onder meer zes ministeries; enkele grote gemeentes; internationale organisaties; diverse multinationals en vele ondernemingen in het MKB. Hij is in totaal meer dan 20 jaar toezichthouder en bestuurder geweest bij onder meer de Poppodia Melkweg (voorzitter) en Paradiso (onder meer penningmeester) en de Ajax Challenge.
C.V. : Jan van Galen is directeur van Morton Hill media en journalist.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO