Op 1 november jongstleden bestond 1minutemanager precies 10 jaar, een feit waar ik best trots op ben maar dat door het uitbrengen van mijn boek 'Het dodo-effect' even naar de achtergrond werd gedrongen. Wat heeft 10 jaar schrijven over management opgeleverd, wat zijn de meest gelezen artikelen, hoe nu verder? Wat kunnen de meer dan 500.000 lezers (*) die deze site sinds de oprichting hebben bezocht verder nog verwachten?
Op 1 november 2005 kon ik niet bevroeden dat ruim 10 jaar later dit weblog nog steeds actief zou zijn en dat ik ruim 350 artikelen later de balans op zou kunnen maken. Overigens, ik stel 350 artikelen, maar met de inmiddels verwijderde artikelen met weekend-tips en muziek zou de teller richting de 600 zijn gegaan.
Mijn persoonlijk belangrijkste ontdekking is geweest dat ik het steeds leuker en interessanter ben gaan vinden om over (afwijkend) menselijk gedrag te schrijven. De publicatie van de post 'De Abilene paradox' is daar mede debet aan. Het artikel werd in 2006 zoveel gelezen dat ik eigenlijk niet anders kon dan mij nader in deze 'zachte' materie te verdiepen.
In dat kader kan ook mijn gedachte om deze site als een 'werkplaats' voor de adviseur te zien worden beschouwd. Artikelen die ik zelf heel mooi vond, werden niet of nauwelijks gelezen. Artikelen waar ik mijn eigen vragen bij had, zoals bij 'Commitment, wat is dat?' werden en worden soms het best gelezen. De lezer bepaalt zelf wel of iets de moeite waard is of niet. Voor mij interessant om te zien, want zo blijf ik in contact met wat professionals echt interesseert en raakt bij managementvraagstukken. In het geval van het commitment artikel, dat vele tienduizenden keren is bezocht, leidde het zelfs tot de motivatie er een boek over te schrijven, dat in 2013 is verschenen.
Tientallen artikelen, met een fundament in de behavioral economics of psychologie, passeerden sindsdien op de site de revue, van 'Het George Clooney Effect' tot de voorkeur voor bevestiging en van angstcultuur tot Injaloetitis. Ik koppelde daarbij altijd zoveel mogelijk theorie met praktijk. Wat kunnen we ermee Dat was de ongeschreven maar onderliggende vraag. Het zijn de meest gelezen artikelen op deze site en toen ik ruim 1,5 jaar geleden met het idee kwam om de beste artikelen samen te ballen in een publicatie kwamen ze vanzelf bovendrijven. Na een eerste selectie van 30 artikelen bleven uiteindelijk 17 artikelen over, die ik heb gebruikt als geraamte voor mijn boek 'Het dodo-effect', een boek dat ik zonder twijfel nooit had geschreven als ik niet eerder op deze site over de genoemde onderwerpen had geschreven. Let wel, voor het boek zijn alle onderwerpen veel verder uitgediept. Dat is het verschil tussen internet en in druk. Niet voor niets zou deze site eerst 1minute gaan heten, omdat de artikelen allemaal binnen 1 minuut te lezen moeten zijn.
Er zijn ook enkele rubrieken verdwenen, zoals de eerder genoemde muziektips. Op zich jammer, en er valt nog genoeg over te melden, maar er bleek geen synergie te bestaan tussen de muziek en de managementvraagstukken. De lezers kwamen voor het een of het ander, en dat zette mij aan om mij volledig op managementartikelen te richten. Jammer, want bands en artiesten als Moke, Editors, Jenny Lane (7 jaar na dato nu veelgeroemd bij The Voice! onder de naam Jenny Lena) en vele anderen werden al op 1minute besproken en geroemd lang voordat ze bij het grote publiek doorbraken.
Voor nu is het voornemen ook de komende jaren te blijven publiceren op deze blog om zodoende mijn band met professionals te kunnen verdiepen. De focus zal hierbij komen te liggen op onderwerpen uit de behavioral economics, de gedragseconomie. Ik heb er veel zin in. Ik hoop dat mijn lezers zich met veel plezier op deze site blijven melden.
Gyuri Vergouw
Over gedragsverandering in organisaties
'Het dodo-effect, over gedragsverandering in organisaties' dat op 25 november j.l. is verschenen gaat in op 17 verschillende, maar indirect toch zeer samenhangende (afwijkende) gedragingen binnen organisaties. De inspiratie voor dit boek is voortgekomen uit het schrijven voor dit weblog. Bestelinformatie: isbn 97890244038514 | 184 pagina’s | paperback en gratis-ebook| € 20,00. U kunt het boek hier bestellen: Managementboek, Bol.com en Boom/Nelissen of bij de beter gesorteerde boekhandel.
(*) NB de eerste twee jaar zijn niet meer in de stats opgenomen, maar kenden soms enorme bezoekersaantallen omdat blogs nog nieuw waren. Naar schatting kan het aantal lezers ruim meer dan verdubbeld worden voor deze periode!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Met je columns en je boeken weet je een stempel te drukken op 'managing Nederland'. Het is intussen véél meer dan '1 minuut management'. & Da's maar goed ook. ;-)
Keep on the Good Work!
Groet van je collega-blogger,
Willem