Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
leuke weer eens iets van jouw hand te zien. Maar ik denk dat je de naar hefbomen (meervoud) niet lang hoeft te zoeken. De eerste hefboom is “vermarktbaarheid”. Als dat aspect een beetje redelijk onderbouwd wordt, komt de tweede hefboom (budget) er vanzelf. Ook als het om mega-investeringen gaat.
Bij bedrijven waar innovatie “in de genen zit”, Siemens AG bijvoorbeeld, bestaan “machientjes” waarin elke medewerker, ongeacht rang of stand, zijn idee kan deponeren. Maar wel onderbouwen.
Het is een drietrapsraket met een “investering regime”. Het idee moet voldoen aan slechts enkele voorwaarden: passen in de core business van het bedrijf, marktkansen hebben en . . . maakbaar lijken, ook al bestaat er nog geen technologie voor. Fase 1 (quickscan) wordt voorgelegd aan een multidisciplinair team en binnen één week beantwoord, met go/nogo voor de tweede fase.
Fase 2 is een deep scan en bekeken door een uitgebreid Multi disciplinair team en levert een go/nogo voor de volgende fase. De derde fase is een Feasibility Study waarbij het idee tot op het merg wordt doorgelicht, berekend en onderworpen aan een sensibility check. Daarna gaan de relevante afdelingen er mee aan de slag, gewapend met een directieopdracht, outline, budget en mijlpalen in tijd. Er is een open beloningsstructuur, met duidelijke criteria en de bedragen voor degene die het idee inbracht kunnen oplopen tot 7 cijfers in euri. Jawel, vóór de komma!!!
Ik hoor je zeggen: ja, maar dan IS die organisatie er al. Klòpt!. Dat is niet fase 2, zoals jij zegt, maar fase 1. En als ie er niet is?
De sluiproute
Niet de bestaande organisatie gaan be-ogen en be-psychologen, veranderen bonken en buigen tot ie barst, maar een ideeën fabriek from scratch opzetten, liefst met een hoog percentage NIEUWE medewerkers die (nog) niet behept zijn met een “cultuur” en derzelve bottlenecks.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl
Vanmiddag even elkaar in het Apeldoornse ontmoet en gesproken. Leuk..was kort en krachtig. Dat boek en bijbehorende tips..dichtbij huis nietwaar? Tis je baas..die het boek heeft geschreven. Heb het inmiddels wel besteld en derhalve ter harte genomen.
Bedankt voor jouw tip en enthousiaste insteek. Goede pr!
Verder nog tips mbt voortijdig schooluitval als het gaat om reguliere alsmede LGF gefinancieerde leerlingen wellicht? Ik wil hier nl mijn onderzoek op richten voor mijn Master SEN opleiding.
email: wil_hel@hotmail.com
Groeten uit Apeldoorn