Op zoek naar de hefboom

Op zoek naar de hefboom

Maakbaarheid en innovatie…… dé leidende containerbegrippen in organisatieland heden ten dage. Beide gerechten staan bij vele organisaties op het menu. Echter, iedere chef heeft weer zijn eigen idee over de beste bereiding. Meer dan eens leidt dit tot een mengelmoes van smaken die vernieuwing moeten opleveren, zonder dat er een integrale strategie op is bepaald.

Innovatie behelst een organisatieverandering en is daarmee verbonden aan de maakbaarheidsvraag. Nog steeds is 70% van de organisatieveranderingen niet succesvol  en blijkt het creëren van een helder innovatiebeleid een enorme opgave. Vaak ligt de oorzaak in het vasthouden aan de klassieke recepten in plaats van iets te bereiden met de plaatselijke ingrediënten, fusion en creativiteit. Dit terwijl smaken nu e...


Jos Steynebrugh
Roeland,
leuke weer eens iets van jouw hand te zien. Maar ik denk dat je de naar hefbomen (meervoud) niet lang hoeft te zoeken. De eerste hefboom is “vermarktbaarheid”. Als dat aspect een beetje redelijk onderbouwd wordt, komt de tweede hefboom (budget) er vanzelf. Ook als het om mega-investeringen gaat.

Bij bedrijven waar innovatie “in de genen zit”, Siemens AG bijvoorbeeld, bestaan “machientjes” waarin elke medewerker, ongeacht rang of stand, zijn idee kan deponeren. Maar wel onderbouwen.
Het is een drietrapsraket met een “investering regime”. Het idee moet voldoen aan slechts enkele voorwaarden: passen in de core business van het bedrijf, marktkansen hebben en . . . maakbaar lijken, ook al bestaat er nog geen technologie voor. Fase 1 (quickscan) wordt voorgelegd aan een multidisciplinair team en binnen één week beantwoord, met go/nogo voor de tweede fase.
Fase 2 is een deep scan en bekeken door een uitgebreid Multi disciplinair team en levert een go/nogo voor de volgende fase. De derde fase is een Feasibility Study waarbij het idee tot op het merg wordt doorgelicht, berekend en onderworpen aan een sensibility check. Daarna gaan de relevante afdelingen er mee aan de slag, gewapend met een directieopdracht, outline, budget en mijlpalen in tijd. Er is een open beloningsstructuur, met duidelijke criteria en de bedragen voor degene die het idee inbracht kunnen oplopen tot 7 cijfers in euri. Jawel, vóór de komma!!!

Ik hoor je zeggen: ja, maar dan IS die organisatie er al. Klòpt!. Dat is niet fase 2, zoals jij zegt, maar fase 1. En als ie er niet is?

De sluiproute
Niet de bestaande organisatie gaan be-ogen en be-psychologen, veranderen bonken en buigen tot ie barst, maar een ideeën fabriek from scratch opzetten, liefst met een hoog percentage NIEUWE medewerkers die (nog) niet behept zijn met een “cultuur” en derzelve bottlenecks.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl

Wilco
Hallo Roeland,

Vanmiddag even elkaar in het Apeldoornse ontmoet en gesproken. Leuk..was kort en krachtig. Dat boek en bijbehorende tips..dichtbij huis nietwaar? Tis je baas..die het boek heeft geschreven. Heb het inmiddels wel besteld en derhalve ter harte genomen.

Bedankt voor jouw tip en enthousiaste insteek. Goede pr!

Verder nog tips mbt voortijdig schooluitval als het gaat om reguliere alsmede LGF gefinancieerde leerlingen wellicht? Ik wil hier nl mijn onderzoek op richten voor mijn Master SEN opleiding.

email: wil_hel@hotmail.com

Groeten uit Apeldoorn