Zin en onzin van de elevator pitch

Columns

Afgelopen week hebben we weer eens een rondje gemaakt langs allerlei websites en discussiegroepen van en voor zelfstandig ondernemers. Altijd leuk om te kijken wat er zoal speelt. Weinig nieuws onder de zon.

De ‘trending topic’, om maar eens een trendy woord te gebruiken, is en blijft voor de zelfstandige ondernemer: hoe pak ik mijn acquisitie nou eens een keertje goed aan? Waar vind ik überhaupt een potentiële klant? Wat vertel ik en wat vertel ik niet? Wat is mijn elevator pitch? Voor wie de term niet kent: een zo kort mogelijk betoog (met de lengte van een ritje met de lift) waarin je vertelt wat je doet, hoe goed je erin bent en waarom mensen jou zouden moeten nemen voor de klus, de opdracht, de order.

Er zijn tal van trainingen, cursussen en workshops waarin je zo’n elevator pitch kun...

Jeroen Cools
Leuk artikel, maar toch niet wat ik over het algemeen ervaar met de klanten die ik leer elevator pitching.

De elevator pitch geeft ondernemers vaak juist de rode lijn en daardoor ook de rust om hun verhaal goed en aantrekkelijk te kunnen neerzetten. Ze hoeven zich dan niet meer aan die minuut te houden, maar weten wel 100% zeker dat ze alle belangrijke facetten van hun verhaal meenemen.

Structuur is de basis van een goed verhaal.

Structuur geeft je een gevoel van controle en dat is precies wat de meeste ondernemers verliezen als ze over zichzelf en hun bedrijf moeten vertellen. Hierdoor komt er ook veel meer tijd vrij om te luisteren in plaats van te blijven praten. De structuur geeft hen de handvatten om te luisteren en toch te kunnen terugpakken op hun verhaal.

Een pitch leert je vertellen wat de ander wil horen in plaats van te vertellen wat jij wilt vertellen.
Sandra
Een goede elevatorpitch zorgt er voor dat de interesse van een potentiele klant wordt gewekt. En natuurlijk kun je daarna uitgebreid vertellen over je dienst of product. Als iemand bij mij aankomt met een lang uitgebreid verhaal terwijl ik eigenlijk geen interesse heb wekt dat bij mij irritatie op. Als iemand het kort houdt en vraagt of ik interesse heb in meer informatie stel ik dat zeer op prijs.
Ellen van Steekelenburg
Wat een mooie en aansprekende vertaalslag van jullie begripscode! Ik kijk nu al uit naar jullie typering van de vier typen klanten, gesprekspartners. Hoe ga ik ze herkennen en hoe stem ik mijn verhaal erop af? Want ik ben zo'n uitbundige, zelfstandige ondernemer....

Meer over Ondernemerschap