Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
ik vind je commentaar véééél te lief. Hier wordt zó verschrikkelijk gebloopert, dat je kan raden wat er aan de hand is. Uitspraak van een Ziggo-werknemer (uiteraard annoniem): "Het stelletje potloden dat nu is aangetreden heeft uitsluitend dollartekens in de ogen"
Wat ik erger vind is dat dit soort grappenmakerij steeds vaker voorkomt. En dat terwijl ALLE kennis die nodig is om dingen een beetje goed te doen al lang beschikbaar is. Marketing technisch, ICT technisch, logistiek (!!!): ALLES is bekend.
Het leidt tot de conclusie dat er bedrijven zijn met een topmanagement dat gewoon ordiair z'n reet afveegt met klanten, elementaire beleefdheid, burger fatsoen en goed gebruik.
Ik vind dat het hóóg tijd wordt dat er een instantie komt die zo'n stelletje goudzoekers genadeloos voor de rechter sleept. Zoiets zoals nu met een intekenactie voor een proces tegen de leveranciers van woekerpolissen in het leven is geroepen. De aangewezen instantie hiervoor zou de Consumentenbond kunnen, nee, moeten zijn.
Ik vind het fenomeen "fast buck" zo buiten elke proportie groeien dat ik net een column daarover in de week heb staan. Met als Olympisch record: Microsof (geen spelfout)
Groet,
Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.chengeenhancement.nl
Ziek wordt je als je hoort hoe Ziggo gedupeerden te woord stond. Voorbeeld: TV en telefoon doen het al dagen niet meer, 25 minuten wachten en dan te horen krijgen dat men "misschien over twee weken langs komt". Geen excuus voor wat dan ook. Het is maar een voorbeeld. Wat dat betreft, helemaal eens met Ploos van Amstel en Steynebrugh.
En er hangt alweer een billboard campagne van hoe goed Ziggo luistert. Je had toch eerder excuses Ziggo verwacht. Bot of doof? In ieder geval geen manieren en geen verhaal.
Peter Frühmann
Addition + friends / The Storybag
www.addition.nl / www.storybag.nl
Men leert er dus helemaal niets van. En dat is jammer want als het zo doorgaat, ben ik klant af bij Ziggo.
Geldklopperij dat is het, niks meer en niks minder!
Walter Ploos van Amstel draagt hiermee bepaald niet bij aan een professionele site wat mij betreft. Laat dan zien hoe goed je bent en geef aan hoe de fusie en integratie van bedrijven wel zou moeten plaatsvinden in jouw visie. Dit is een "fast buck" voor de columnist.
Vogels horen niet in kooien!
In SCM gaat het over de goederenstroom, de geldstroom en de informatiestroom. En één van de logistieke hypes van nu is "Return Logistics". En als een organisatie als Ziggo zich klantgericht opstelt en tegelijkertijd deze Return van Informatie in zijn plannen had opgenomen, dan houden ze dus rekening met wat er door de klant terug in de keten wordt aangeboden.
Zullen we in marketing en bedrijfsvoering gewoon eens gebruik maken van de simpele formules van supply chain denken? Gewoon, over de zaken die waarde toevoegen voor alle schakels in de keten?
OK, het is preken voor eigen parochie, maar probeer het maar eens. Daar wordt ieder een stuk wijzer van. En dan kunnen we vuilspuiterij en kwaadsprekerij achterwege laten, dat voegt toch niets toe.
www.changeenhancement.nl
als je het "feedback" noemt klinkt het ineens weer wat professioneler
Groet,
Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Ze hebben een hele reeks van goed op de klant gerichte acties opgezet. Beginnend met brieven die aankondigingen doen en die ook worden waargemaakt.
Een reeks van informatie acties die de klant helpt zoals:
Een helpdesk (lokaal nummer)
E-mail adres per plaats met snelle beantwoording
Een lokaal informatiepunt (overigens staan daar wel mensen voor in de rij)
Informatiebijeenkomsten in lokale wijkgebonden ruimten.
Betrokkenheid van de klant door lidmaatschap in een cooperatie. Daarmee ben je zelf als het ware aan het stuur.
Er gaat ook wel eens iets fout maar dat wordt dan snel hesteld. Zo was de eerste informatieavond overbezet en moesten mensen naar huis omdat er geen ruimte meer was. Meteen is er een nieuwe bijeenkomst georganiseerd en is dit ook weer breed gecommuniceerd.
De website is ook gericht op het deel waar je als burger in geinteresseerd bent. Je komt in je gemeente uit en ziet daar precies wat daar speelt.
Ja, totdat die verbaasde oude meneer van Ziggo 10 keer per dag op het scherm kwam. Dan weer geen TV, dan weer geen Internet, dan weer geen telefoon etc. etc.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een bedrijfseconomische fusie en een nieuwe naam leidt tot zoveel technische ellende? Hebben we meteen de helft van de servers eruit gegooid? Is het personeelsbestand met 75 % teruggebracht? Kortom; welke techneut kan mij uitleggen wat de technische oorzaken achter de ellende zijn.
En o ja, mag ik alstublieft mijn Casema terug. Desnoods zonder verdwaasde bejaarde?
Hans
Internet verbinding: meerdere malen per dag en ELKE dag de boel resetten van achteren naar voren, maar ik klaag niet: het werkt.
TV: geen beeld, 5 zenders, “no channels”, dan weer wel, zenders zoeken werkt niet, kortom: maar even bellen.
Mooi dus niet. Onbereikbaar!!! Het begrip 7x24 krijgt een hééle nieuwe inhoud: 7x24 onbereikbaar.
Dan maar emailen naar klantenservice. En wel een verdomd pissige , dat kan je wel aan mij overlaten. Wie schetst mijn verbazing: ik word teruggebeld. Vrijdag 2 weken later: A real human being on the Phone. Incredible. Maandag a.s. kan de monteur komen. Da’s jammer, dan ben ik er niet. Nou, zaterdag dan . . . oeps: dat gaat goed, maar dan ben ik er ook niet. Nou, vanmiddag dan?.
Ik hoef niet lang na te denken: die kans krijg ik NÓÓIT meer. Ik verzet afspraken en inderdaad: de monteur verschijnt. Hij kijkt even en zegt (zonder te meten, wijzend op het frutsel dat de vorige monteur had achtergelaten )” da’s wel héééééle ouwe troep”. Schroef, schroef, zoef zoef en klaar was Kees. Drie minuten en een kop koffie.
Helaas, vroegtijdige euforie: de volgende dag geen beeld. NIETS. Opnieuw inregelen: “no TV channels”. Bellen? Ja, zinloos. Tekst van het bandje “de wachttijd bedraagt meer dan 10 minuten, wij adviseren u op een later tijdstip terug te bellen”. Tu-tu-tu-tuuuuuuuuuuu
Dit duurt een aantal dagen van proberen opnieuw in te regelen (je weet het nóóit, toch?).
Niks, nada!
Dus opnieuw een pissige mail gestuurd. Automatische reactie. Er gebeurt niets. Paar dagen later (we schrijven nu 2 weken later) geen echo. Dus opnieuw even proberen in te regelen.
Ik geloof mijn ogen niet. Er worden 159 TV stations gevonden. Ineens, plotsklaps, plotsloos!!!
Als een dief in de nacht is er gereageerd. Door wie of wat zal wel altijd een raadsel blijven. Het werkt!!!.
Ineens schiet mij een liedje te binnen dat bij begrafenissen erg vaak gevraagd wordt: “Uren, dagen, maanden, jaren”. Mieke Telkamp, jaren 50.
OK, alles doet het weer. Maar “Hoe-Lang” is een Chinees waarvan ik het adres niet heb.
Met een glas wijn in de hand word ik overspoeld door een bovennatuurlijke euforie: ik ga iets POSITIEFS mee doen met deze ervaring.
Hier komt ie: met enige trots presenteer ik u mijn toevoeging aan de tot nu toe bekende technische aanduidingen:
mili = 10 tot de macht min 3 (een duizendste)
micro = 10 tot de macht min 6 (een miljoenste)
nano = 10 tot de macht min 9
pico = 10 tot de macht min 12
femto = 10 tot de macht min 15
atto = 10 tot de macht min 18
zepto = 10 tot de macht min 21
yocto = 10 tot de macht min 24
ziggo = 10 tot de macht min 27 (naderend tot nul)
zilch = 10 tot de macht min oneindig (=nul)
Dat slaat op de service van Ziggo. Gefeliciteerd, nieuw bewind, je KAN het, GA ervoor, GA DÓÓR, jullie KUNNEN het.
Groet,
Jos Steynebrugh
Innovatie Consulent
www.changeenhanceent.nl
Voor de laatste informatie: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht_2008/ziggo_alles_onder_controle
Bij de lancering van het toen zeer concurentieel geprijsde nieuwe product Scarlet One (telefoon + internet) ging het eveneens behoorlijk mis .
Professioneel was het me gegund om gedurende enkele maanden een blik op de interne keuken van Scarlet België te kunnen werpen. En ja hoor, ook hier weer het eeuwige probleem: aggressieve reclamecampagne en verkopers werden buitengestuurd terwijl de organisatie (techniek en processen) nog niet helemaal klaar was om de nieuwe stroom klanten te kunnen bolwerken. Resultaat: overbelaste call centers, gigabytes emails en gangen vol dozen met klachtenbrieven van boze klanten en advokaten van boze klanten. De gewenste 'fast buck' werd zo weeral een 'very expensive buck'.
"Lessons learned" is een mooi slogan die in managementcursussen en door consultants allerhande vaak wordt gehanteerd, maar het zou beter "lessons remembered" zijn. Want de geschiedenis van de mensheid leert ons dat de mens nog steeds niet uit zijn fouten leert...
Louis
ex-consultant ;-)
In 'De Wereld Draait Door' pakt Marc-Marie Huijbregts verliezer van het jaar Ziggo ongenadig aan... en met resultaat. Klagen helpt? Zeker met 1 miljoen kijkers.
Dat meldt ook Frankwatching.nl.
In ‘De wereld draait door’ (DWDD) van vrijdag 12 december vertelde sidekick Marc-Marie Huijbregts aan presentator Matthijs van Nieuwkerk hoe frustrerend het was dat hij uren aan de telefoon had gehangen bij Ziggo en geen steek verder was gekomen. Niets nieuws, het is klein leed en het onbereikbare Ziggo blijft het uitstekend doen in de frustratietop-tien van Nederland. Halverwege de uitzending krijgt Marc-Marie een briefje overhandigd van Matthijs van Nieuwkerk.
Ziggo heeft contact gezocht; Marc-Marie moet even dit speciale nummer bellen en dan is alles binnen de kortste keren verholpen. Een week later bevestigt Marc-Marie in zijn laatste gastoptreden dat hij weer kan internetten, bellen en televisie kijken.
Kijk even op Youtube:
[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=f73WF_RlFVc]
De Consumentenbond presenteerde maandag de resultaten van de eerste 'Providermonitor', een panelonderzoek met circa 2000 respondenten dat de bond vanaf nu elke twee maanden gaat uitvoeren. Hierbij komen de kwaliteit van internet, de kwaliteit van de telefoonverbinding en het afhandelen van storingen aan bod.
Er valt nog een en ander te verbeteren, constateert de Consumentenbond. Zo was meer dan helft van zowel de ondervraagde Telfort en Ziggo klanten in de maanden augustus en september de klos door veelvuldige internet- en voip-storingen. Ruim tweederde van de Telfort-telefonieklanten meldde problemen met bellen. Bij Ziggo speelde toen vooral nog de nasleep van de immense problemen en achterstanden bij de klantenservice die na de kabelaarsfusie onstonden.In totaal had 39 procent van de ondervraagde klanten last van een storing of een administratief probleem.
Van de grote aanbieders van internet en telefoon scoort XS4ALL met het eindcijfer 7,8 het best. Op de tweede en derde plaats staan Het Net (7,2) en KPN (6,9).
Ziggo doet het met een totaalscore van 5,9 het slechts.
Gisteren bij Bol.com het volgende besteld:
Earth morgen in huis
Ruth Jacott - Touch Of Latin 3-4 werkdagen
Yo-Yo Ma - Inspired By Bach 4-6 weken
Serengeti Symphony morgen in huis
Galliano/Piazolla "En Concert” 3-4 werkdagen
Astor Piazolla - Next Tango 3-4 werkdagen
Één dag later afgeleverd: Earth, Jacot en Serengetti. Binnen 24 uur!!!, over lenigheid gesproken. Tracking & tracing van de bestelling mogelijk, aflever en factuuradres gescheiden, afleverkosten bijna nihil (1,95) en prijzen: evenveel of minder dan de detailhandel, deelbetaling geïncasseerd prachtig, prachtig, prachtig. En da’s niet deze ene keer: stééds opnieuw.
Ziggo: ga een kijken hoe ze dat flikken!!!
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
dag twéé na de bestelling kwam de rest.
Goed voor *** in de Logistieke Michelin gids met nog eens ** als eervolle vermelding. Vijf op een schaal van drie dus.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.chengeenhancement.nl