Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Hoe jij olifanten met het gereedschap “marktonderzoek” denkt te kunnen signaleren is mij een raadsel. Kijk even mee naar de “grote bewegingen” die zich afspelen boven de technologie: virtualisatie en decentralisatie.
Virtualisering
Alle fysieke verplaatsingen zullen waar zinvol vervangen worden door hun virtuele tegenhanger. Voorbeelden van virtualisering zijn er te over: email, digitale krant, bladen, direct marketing, personeel werving, digitale gebruiksaanwijzingen, banken, flash geheugens, etc.
Decentralisatie
De explosief voortschrijdende virtualisering trekt een ander fenomeen mee: decentralisering. Beroepen die met fysieke aanwezigheid te maken hebben zullen verdwijnen. Bijna iedereen heeft een mobieltje. Nog twee jaar, dan zit overal een camera in. Journalisten (enkeling en duur) krijgen concurrentie van de crowd (veel en goedkoop). Klassieke media merken dat nu al en zullen op termijn verdrongen worden. Voorbeelden zijn: radio, televisie, papieren bladen, advertenties door vergelijkend onderzoek. Macro gezien zal dat verschuivingen geven in de rechterlijke macht, leger, overheid etc.
Machtverschuiving
Nog even zullen de klassieke bolwerken van geconcentreerde en gecentraliseerde macht (media, banken, overheid, kerk) pieken. Zoals een kaars die flakkert voor het uitgaan. Vaak met een “stervende zwaan muziekje” op de achtergrond. Nee, subsidie helpt dan niet meer.
Tot zover kan een beetje innovator binnen een kwartier een stapeltje bierviltjes volkladden met waarschijnlijke scenario’s. Daar heb je geen marktonderzoek voor nodig. Sterker nog: als je met marktonderzoek (buiten) die olifant tegenkomt ben je een volledige technologiegeneratie te laat. Dan staat die grote olifant van jou in de kamer van je numero uno concurrent. Dan ben je niet Ellen, maar kilometers te laat. En als er één is die dat zou moeten weten, dan ben jij dat wel, als ex-medewerker van een stervende olifant (KPN vaste lijnen). Of heb ik de verkeerde geGoogeld?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Leuke reactie die me helpt om m'n gedachten scherper te krijgen. Je identificeert een aantal megatrends (virtualisering, decentralisatie, machtsverschuiving) die inderdaad grote gevolgen gaan hebben. Ben het helemaal met je eens.
Voor een individuele organisatie kunnen die trends heel verschillende gevolgen hebben. Soms gaan veranderingen razendsnel, soms blijven mensen nog jarenlang hangen in gedrag dat vertrouwd is en blijken revoluties slechts stapsgewijs te verlopen. Dat geeft organisaties soms de tijd om te reageren en zich aan te passen. In die gevallen zie ik dat marktonderzoek wel degelijk een rol kan spelen. Je kunt er bijvoorbeeld mee in de gaten houden wat jou klanten daadwerkelijk doen (hoeveel muziek downloaden ze gratis of via iTunes, hoe vaak kopen ze nog een CD) en wat vandaag de dag daadwerkelijk gedrag van je klanten is.
Vergis je niet: op veel blogs lees je de mening en het gedrag van de voorlopers, maar de grote middenmoot laat heel ander gedrag zien. Voor veel organisaties wordt het pas spannend wanneer de grote middenmoot z'n gedrag gaat veranderen. Het gaat niet om de E-books die ik koop, maar om de E-books die mijn moeder koopt.
Ik denk dat juist een combinatie van megatrends signaleren en concreet marktonderzoek naar het werkelijk gedrag van je klanten heel sterk is. Dan kijk je én vooruit naar de toekomst, en naar de weg waar je vandaag rijdt. Marktonderzoek is dus zeker niet overbodig. Maar je moet je wel goed bewust zijn van de beperkingen die het heeft. Dat is dan ook waar ik voor wil waarschuwen.
Tot slot: jouw Google werkt uitstekend :-)
Die 'stervende olifant' KPN biedt niet alleen vaste lijnen, maar is ook één van de belangrijkste providers van snel internet, mobiele telefonie, digitale televisie en heel veel meer. Wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe een grote organisatie zich kan aanpassen op nieuwe trends (al zijn er ook zaken die KPN nog beter kan doen).
mooie, sportieve en volwassen reactie op een plaagstoot. Bravo!
Maar je zegt "Dat geeft organisaties soms de tijd om te reageren en zich aan te passen". Dat is wat ik bedoel. Als je reageert heb je niet geanticipeerd en ben je dus te laat. En dat was de kern van mijn "plaagbetoog". De voorlopers reageren op iets wat iemand aanbiedt en dus al aanwezig is. Mijn vak (en passie) is om die dingen te verzinnen voordat iemand anders ze verzint.
Over die stervende olifant: dat is mee-too. De vernieuwing (digitenne) gedraagt zich niet explosief en de beruchte "dongel" kan iedere provider "over the weekend" aanbieden. Nou, ja, bij wijze van spreken dan.
Samenvattend: ik denk dat je beide moet doen.
Groet,
Jos Steynebrugh
Ite