Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ondergetekende was naar alle waarschijnlijkheid (een van) de eerste Europeanen die het boek "Delivering Happiness" in handen kreeg. Ik ben het met Peter eens. Het leest inderdaad als een jongensboek.
Als we het hebben over NIEUW leiderschap, dan is Tony Hsieh een rolmodel.
Ik noem graag zijn actie om de klokjes weg te halen uit zijn callcenter (omdat het niet gaat om het aantal gesprekken wat je per uur voert, maar om klantenbinding gaat)
Er zijn ook prachtige voorbeelden van acties van medewerk(st)ers die zelf op het vliegtuig stapten om schoenen te bezorgen bij een ontevreden klant.
Mijn advies: KIjk eens op YouTube naar Tony Hsieh. C.E.O. van een bilion $ company, met een salaris van 30.000 US$ en slechts een klein aantal paren schoenen....
Hsieh, Pink, Sinkek, Goldsmith en Kotter zijn de meest invloedrijke denkers en sprekers op het gebied van NIEUW Leiderschap. Persoonlijk vind ik dat het gedachtengoed van Robert K. Greenleaf ook een grote rol moet spelen. Servant-Leadership.
Denk dat menig bedrijf in Nederland van Zappos kan leren.
Het boek ontrafelt organisatieculturen door te letten op de taal die mensen gebruiken. Die taal is een uitdrukking van een bepaalde culturele stemming. Er zijn vijf basisstemmingen onderscheiden in bedrijfsculturen (voornamelijk USA), welke ten opzichte van elkaar ook ontwikkelfasen zijn:
1) "Life sucks" - vijandige omgevingen, bendes, gevangenissen (1% van de organisaties)
2) "My life sucks" - apathie / slachtofferschap; leiders uit fase 3) bestendigen of vergroten aantal medewerkers in deze fase; prestaties middelmatig; (25% van de organisaties)
3) "I'm great (and you're not) - het wilde westen, persoonlijk succes belangrijker dan groepssucces; me, myself and I cultuur; zelf ogenschijnlijk veel bereiken, groepsprestaties echter middelmatig; leiderschap creeert fase 2) cultuur "my life sucks" en gooit de boel dus op slot; (50% van de organisaties)
4) "We're great (and they're not) - waardengedreven, trots op de groep, gemeenschappelijke tegenstander, stabiele partnerschappen, leiders voelen zich geen leiders, groepen maken de leiders, groepsprestaties (heel) groot; (22%)
5) "Life is great" - resonerende waarden (verder dragend dan de eigen organisatie), verwondering, geen andere groep als tegenstander, groepsprestaties grote impact, tot aan wereldveranderend (2%)
De culturele stemming van een groep (25-150 personen) bepaalt hoe er wordt gepresteerd. Driekwart van de organisaties opereert in fase 2) en 3) en komt zelden of nooit in 4). Het vereist een reuzensprong om van 3) naar 4) te komen. Zappos opereert op niveau's 4) / 5). Het leiderschap van Tony Hsieh vindt dus plaats in een andere context dan in een fase 2)/3) organisatie. Hsieh is erg goed in het lezen, bewaken en cultiveren van de Zappos cultuur.
Het boek biedt een leesbaar en toegankelijk raamwerk voor het doorgronden van organisaties. Het boek stond lang op 1 in de New York Time management boekenlijst. Het audiobook is te vinden op www.triballeadership.net of www.culturesync.net. De papieren versie is niet kosteloos.
B. Kuenen
Reuze benieuwd hoe dat gaat werken!