Delivering Happiness gaat over het jonge bedrijf Zappos, een Amerikaanse online schoenverkoper, met een bijzonder verhaal. Dat verhaal is opgeschreven door de CEO van Zappos, Tony Hsieh. Zappos wordt vaak aangehaald in de Engelstalige literatuur over modern organiseren, maar is in Nederland nog weinig bekend. Het boek is de moeite van het lezen meer dan waard. Het boek leest niet alleen als een spannend jongensboek, met de schrijver zelf als een eerlijke en bescheiden held, maar zet ook de keukendeur van Zappos wijd open.
CEO Tony Hsieh
We lezen hoe Tony Hsieh als zoon van Koreaanse ouders, zijn zakelijke instinct als student ontwikkelt door allerlei kleine winst- en verliesgevende zaken op te pakken, hoe hij in 1996 een internetbedrijf startte met een vriend (LinkExchange) en in 1998, toe...
Ondergetekende was naar alle waarschijnlijkheid (een van) de eerste Europeanen die het boek "Delivering Happiness" in handen kreeg. Ik ben het met Peter eens. Het leest inderdaad als een jongensboek.
Als we het hebben over NIEUW leiderschap, dan is Tony Hsieh een rolmodel.
Ik noem graag zijn actie om de klokjes weg te halen uit zijn callcenter (omdat het niet gaat om het aantal gesprekken wat je per uur voert, maar om klantenbinding gaat)
Er zijn ook prachtige voorbeelden van acties van medewerk(st)ers die zelf op het vliegtuig stapten om schoenen te bezorgen bij een ontevreden klant.
Mijn advies: KIjk eens op YouTube naar Tony Hsieh. C.E.O. van een bilion $ company, met een salaris van 30.000 US$ en slechts een klein aantal paren schoenen....
Hsieh, Pink, Sinkek, Goldsmith en Kotter zijn de meest invloedrijke denkers en sprekers op het gebied van NIEUW Leiderschap. Persoonlijk vind ik dat het gedachtengoed van Robert K. Greenleaf ook een grote rol moet spelen. Servant-Leadership.
Denk dat menig bedrijf in Nederland van Zappos kan leren.
Het boek ontrafelt organisatieculturen door te letten op de taal die mensen gebruiken. Die taal is een uitdrukking van een bepaalde culturele stemming. Er zijn vijf basisstemmingen onderscheiden in bedrijfsculturen (voornamelijk USA), welke ten opzichte van elkaar ook ontwikkelfasen zijn:
1) "Life sucks" - vijandige omgevingen, bendes, gevangenissen (1% van de organisaties)
2) "My life sucks" - apathie / slachtofferschap; leiders uit fase 3) bestendigen of vergroten aantal medewerkers in deze fase; prestaties middelmatig; (25% van de organisaties)
3) "I'm great (and you're not) - het wilde westen, persoonlijk succes belangrijker dan groepssucces; me, myself and I cultuur; zelf ogenschijnlijk veel bereiken, groepsprestaties echter middelmatig; leiderschap creeert fase 2) cultuur "my life sucks" en gooit de boel dus op slot; (50% van de organisaties)
4) "We're great (and they're not) - waardengedreven, trots op de groep, gemeenschappelijke tegenstander, stabiele partnerschappen, leiders voelen zich geen leiders, groepen maken de leiders, groepsprestaties (heel) groot; (22%)
5) "Life is great" - resonerende waarden (verder dragend dan de eigen organisatie), verwondering, geen andere groep als tegenstander, groepsprestaties grote impact, tot aan wereldveranderend (2%)
De culturele stemming van een groep (25-150 personen) bepaalt hoe er wordt gepresteerd. Driekwart van de organisaties opereert in fase 2) en 3) en komt zelden of nooit in 4). Het vereist een reuzensprong om van 3) naar 4) te komen. Zappos opereert op niveau's 4) / 5). Het leiderschap van Tony Hsieh vindt dus plaats in een andere context dan in een fase 2)/3) organisatie. Hsieh is erg goed in het lezen, bewaken en cultiveren van de Zappos cultuur.
Het boek biedt een leesbaar en toegankelijk raamwerk voor het doorgronden van organisaties. Het boek stond lang op 1 in de New York Time management boekenlijst. Het audiobook is te vinden op www.triballeadership.net of www.culturesync.net. De papieren versie is niet kosteloos.
B. Kuenen
Reuze benieuwd hoe dat gaat werken!