Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vertrouwen in de keten is inderdaad wel een voorwaarde. Maar tegelijk een lastige. Dat vertrouwen hoort toch vooral bij vaste ketens, waarin bedrijven voor vele jaren een relatie in de supply chain aangaan. Maar wie echt goed kijkt ziet dat dergelijke vaste relaties eigenlijk niet meer passen in de huidige tijd, waarin door veranderingen bij klanten, bij concurrenten of in technologie de wereld van de een-op-de-andere-dag er anders uit kan zien. Een vaste relatie is dan vooral 'samen ten onder gaan'. Ondernemingen moeten leren ook in losse, meer virtuele, netwerken dat vertrouwen te behouden. Ook als je elkaar 'in vertrouwen' weer los moet laten.
kunt u mij het suply chain managment uitleggen in een paar woorden .
een vertellen wat het concentratie proces binnen een bedrijf is ..
alvast bedankt .
robert,.
1) Logistiek begint bij de konstrukteur, op de tekentafel...
2) ''Micro'' eveneens blijven regelen (de operationele logistiek op de vloer, in de eigen fabriek)
Eerst effectiviteit daarna efficientie...?!
3) De risico's van het externe transport (bijv. dichtslippende wegen) gekoppeld aan het JIT principe kunnen een reele bedreiging vormen voor de eigen procesvoortgang (materiaalbeschikbaarheid).
Ik deel uw opinie.
Een goed, ook vanuit logistiek optiek gezien, product start bij het ontwerp.
Natuurlijk eerst huis op orde. En dat vergeten teveel logistiek managers die graag (ook) op strategisch niveau willen werken en denken.
Voor het vastlopen van onze logistieke infrastructuur moeten we ons hart vasthouden. Dat vergt veel denkwerk van knappe logistieke koppen; bundelen van stromen, nachtdistributie, inzet van andere vervoersvormen (denk aan Distrivaart).
M.vr.gr.
Gert Oostenbrug