Webwinkel-logistiek laatste hobbel bij E-commerce?

Cover stories

In 2010 groeide de omzet van webwinkels met meer dan 10 procent: consumentensites deden 8 miljard euro; handelssites als Marktplaats en Speurders naar meer dan 10 miljard. De pakjesbezorgers brachten in 2010 15 procent meer pakjes aan onze huisdeur. Mooie, veelbelovende cijfers. Maar, lang niet alle klanten zijn tevreden over de thuislevering. Slimme logistiek in de laatste meters naar de klant wordt een beslissende concurrentie-factor.

Ontevreden consumenten

Vara’s Kassa onderzocht of consumenten tevreden zijn. Gemiddeld scoren de pakketdiensten als TNT, Selektvracht en UPS ruim voldoende, met een 7,3.De best gewaardeerde bezorgdienst is TNT (7,5), gevolgd door UPS (7,3). Het minst tevreden zijn consumenten over GLS. Consumenten waarderen het werk van de pakjesbezorgers met een voldoende....

Ralph
goed stuk Walther. Er is alleen één grote drempel en die zit in de allerlaatste zin:

"...Je moet dan wel samenwerken met de beste logistieke dienstverleners; geen domme pakjesbezorgers, maar echt, innovatieve logistieke dienstverleners...."

Er is helaas geen enkele diensverlener die onder de 10 euro een tijdvensterlevering van 2 uur kan uitvoeren. Daarmee bedoel ik: minder dan 10 euro in rekening brengt aan een webwinkel voor een tijdvensterlevering van 2 uur aan de klant van de webwinkel. De eerste pakjesbezorger die dat voor elkaar weet te krijgen is pas écht een innovatieve logistieke dienstverlener...
Martijn
We hebben in Nederland gewoon te veel verschillende supermarkt ketens. Waarom kan de lokale Deen/AH/etc de bestelling niet aannemen? Ze zijn toch tot 8 uur s'avond open ? De huidige post agentschappen zijn veel te gelimiteerd.

In Asie (Japan/Taiwan) is het heel gewoon om je bestelling af te laten leveren bij de lokale 7-11 of equivalent.

Heel handig voor e-commerce, maar ook voor de consumenten zelf.

Als je een pakje bevroren vis naar een tante wilt versturen die een paar honder kilometer verderop woont dan kan dat gewoon. De 7-11 vestiging heeft de koeling al -- en het afleverbedrijf rijdt met gekoelde trucks rond.
Erica
Late reactie maar google maar eens op: Aflevering uitgesteld i.v.m. gesloten verklaring

Nu weet ik waarom ik op zaterdag niets geleverd krijg!

Meer over Logistiek & Supply chain management