Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het zijn volgens mij stuk voor stuk problemen die om een oplossing vragen. Dus: als het zo is dat de werkvloer is gaan zwijgen, zouden MT´s er achter moeten komen waardoor. Ik ben net als Hans wel benieuwd naar antwoorden...
Nico Frijda schrijft in zijn boek ‘De emotie’ o.a. waarom mensen onverschillig of niet reageren op zaken waarmee ze geconfronteerd worden. Volgens Frijda komt dit, omdat men (om wat voor reden dan ook) niets met de zaak te maken wil hebben, men sluit zich ervoor af, doet net of het niet bestaat, en legitimeert zo zijn eigen niet handelen of onverschilligheid! Als dit waar is dan is of; ‘het management in het geheel niet geïnteresseerd in wat de werkvloer allemaal denkt en voelt’, of ‘het is te pijnlijk’!
Want een afdeling of groep die zwijgt, is volgens mij omgekeerd evenredig bezig met het ontwikkelen van activiteiten die u als manager waarschijnlijk liever niet ziet!
Zo te lezen werk jij in een treurige zwijgende omgeving! Het is natuurlijk vragen om scherpe reacties om toe te geven dat ik een jonge zelfstandige interim-manager ben.
Een standaard methode is de mensen te vragen wat zij vinden van de organisatie én wat er allemaal beter kan. Nou, dan wordt er zelden gezwegen. Bij wijze van spreken heb ik blaren op mijn vingers van het schrijven. Vervolgens laat ik de 'bevindingen' lezen aan de opdrachtgever, die instemmend zit te knikken.
Loop ik nu natuurlijk weer het risico, dat mij wordt verweten om het horloge te vragen en dan te vertellen hoe laat het is. Tja, het is maar welke vooronderstellingen je als uitgangspunt neemt.....
Als eerste bedankt voor je reactie, weer van een zzp’r, toeval?
Ik denk dat er in de meeste bedrijven meer ‘gebabbeld’ wordt dan menigeen lief is, maar dat terzijde! Ik geloof direct dat medewerkers tegen jou zelden zwijgen en vaak honderd uit praten! Mijn vraag; ‘waarom doen mensen dit, toch behoefte aan 'echte' communicatie?’