Vertrouwenscrisis in de financiële wereld

Columns

De financiële wereld is in rep en roer. is Het vertrouwen van de klanten daalt met de dag. Waarom horen we zo weinig over concrete maatregelen die in de bank- en verzekeringswereld genomen worden om het tij te keren? En dat terwijl de behoefte aan informatie over concrete maatregelen groot is, zowel bij overheden, consumenten als binnen de bedrijven zelf.

Op  1minutemanager.nl stelt Gyuri Vergouw heel terecht deze vraag aan de orde in zijn column: Toezicht: probleem of oplossing? Gyuri is toch iets op het spoor gekomen: “Onlangs kreeg ik uit de hoek van’ compliance officers’, medewerkers die zich binnen organisaties richten op het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, een document in handen dat zich richt op de toekomstige invulling van de eigen rol. Een document dat bij mijn weten ...

Herman De Pagter
Het vertrouwen herwinnen is mede een kwestie van tijd. Zodra de lucht enigszins opgeklaard is, en de crisis meer naar de achtergrond verdwijnt, is het publiek de aanjagende rol van banken en verzekeraars in deze crisis grotendeels vergeten. De vergetelheid kan in de praktijk betekenen dat de banken weer 'los' gaan ten koste van klanten.

Okee, ik ben sceptisch, maar daar heb ik ook alle reden toe. De vele berichten in de media dat banken aan het einde van dit jaar weer forse bonussen gaan uitbetalen, stemmen mij verdrietig. Dat er een gejuich te horen is, omdat banken en verzekeraars eerder hun staatssteun gaan aflossen, is feitelijk geen positieve ontwikkeling. Nergens lees je een reactie van een kritische journalist over hoe het toch mogelijk is de aflossingen te vervroegen. Het antwoord op deze niet gestelde vraag is al bekend, namelijk de markt op slot doen ten koste van potentiële huizenkopers en ondernemers, maar ten faveure van zichzelf. Eerst de eigen balans weer versterken was het motto, al direct toen de staatssteun werd verkregen. Dus niet te veel investeren om de economie op gang te helpen, maar wel de eigen kas spekken. U zult begrijpen dat ik hoop dat een Compliance position paper een positieve impuls zal geven een dit thema. Maar eerst zien en dan geloven.

Afgelopen week stond er een kleine berichtje (eigenlijk een ingezonden brief) in het FD over de Rabobank. Het was de inzender ook opgevallen dat het zo rustig en stil bleef rond de Rabobank. Er werd gesuggereerd dat de Rabo hier alle reden toe heeft, daar zij ook op een opmerkelijke wijze met klanten kunnen omgaan met als gevolg dat zij klanten bruuskeren, schofferen en zelfs dwingen op zoek te gaan naar een andere bank. Dat de Rabo zich rustig houdt zou volgens de inzender mede als reden hebben om gebruuskeerde klanten niet te mobiliseren (wat wel bij DSB is gebeurd). Vindt u dit een 'broodje aap verhaal'? ik niet. Als ondernemer heeft de Rabo mij, om oneigenlijke redenen, gedwongen over te stappen naar een andere bank. Nog nooit heb ik mijn accountant zo woest gezien vanwege dergelijke ongepastheid van de Rabo. Gelukkig konden we probleemloos over stappen naar een andere bank, te weten ING. Sindsdien, vanaf 2004, lopen alle zakelijke en privé bankzaken bij de ING en tot volle tevredenheid.

Vriendelijke groeten,

Herman de Pagter
hogeschooldocent marketing & innovatie De Haagse Hogeschool
en ondernemer.

Meer over Risicomanagement