Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Okee, ik ben sceptisch, maar daar heb ik ook alle reden toe. De vele berichten in de media dat banken aan het einde van dit jaar weer forse bonussen gaan uitbetalen, stemmen mij verdrietig. Dat er een gejuich te horen is, omdat banken en verzekeraars eerder hun staatssteun gaan aflossen, is feitelijk geen positieve ontwikkeling. Nergens lees je een reactie van een kritische journalist over hoe het toch mogelijk is de aflossingen te vervroegen. Het antwoord op deze niet gestelde vraag is al bekend, namelijk de markt op slot doen ten koste van potentiële huizenkopers en ondernemers, maar ten faveure van zichzelf. Eerst de eigen balans weer versterken was het motto, al direct toen de staatssteun werd verkregen. Dus niet te veel investeren om de economie op gang te helpen, maar wel de eigen kas spekken. U zult begrijpen dat ik hoop dat een Compliance position paper een positieve impuls zal geven een dit thema. Maar eerst zien en dan geloven.
Afgelopen week stond er een kleine berichtje (eigenlijk een ingezonden brief) in het FD over de Rabobank. Het was de inzender ook opgevallen dat het zo rustig en stil bleef rond de Rabobank. Er werd gesuggereerd dat de Rabo hier alle reden toe heeft, daar zij ook op een opmerkelijke wijze met klanten kunnen omgaan met als gevolg dat zij klanten bruuskeren, schofferen en zelfs dwingen op zoek te gaan naar een andere bank. Dat de Rabo zich rustig houdt zou volgens de inzender mede als reden hebben om gebruuskeerde klanten niet te mobiliseren (wat wel bij DSB is gebeurd). Vindt u dit een 'broodje aap verhaal'? ik niet. Als ondernemer heeft de Rabo mij, om oneigenlijke redenen, gedwongen over te stappen naar een andere bank. Nog nooit heb ik mijn accountant zo woest gezien vanwege dergelijke ongepastheid van de Rabo. Gelukkig konden we probleemloos over stappen naar een andere bank, te weten ING. Sindsdien, vanaf 2004, lopen alle zakelijke en privé bankzaken bij de ING en tot volle tevredenheid.
Vriendelijke groeten,
Herman de Pagter
hogeschooldocent marketing & innovatie De Haagse Hogeschool
en ondernemer.