Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Is dit reclame of een advertentie?
ManagementSite lijkt steeds meer op een etalage of podium om boeken en workshops van adviseurs en consultants te promoten. Is dit waar we met ManagementSite naar toe willen?
Zo ja, stel ik voor om hier dan ook een aparte rubriek voor in te richten.
Ik ben benieuwd naar een reactie van de redactie.
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Eens met de aparte rubriek voor reclame-makers van boeken, workshops, e.d.
Groeten,
Andrea
Je hebt helemaal gelijk, het oorspronkelijke boek is van 2002. Dank voor jouw opmerkzaamheid. Aan de redactie: willen jullie dit corrigeren? Hij heeft toen al de basis gelegd waar later door oa Herrero op is voortgebouwd. Mooi dat je ook door Gladwell bent/wordt geïnspireerd. Inderdaad een 'super gaaf boek'.
Groeten,
Arend
Dat auteurs over hun ervaringen schrijven en melden waar er meer informatie over te vinden is, hoort erbij. Ook dat ze vermelden waar ze werken. Kijk voor de grap eens in een paar wetenschappelijke tijdschriften. Daar gebeurt niets anders. Informatie hierover vindt menige lezer belangrijk.
Dat auteurs op deze manier hun bekendheid proberen te vergroten vind ik hun goed recht. Het is slechts een kleine compensatie, niet alleen voor een boel werk maar ook voor hun openheid en hun durf om hun ervaringen en kennis te delen. Ervaringen en inzichten waarmee andere professionals wellicht geholpen zijn. Ik zie dit als een krachtige manier om onze kennis over beter managen en organiseren te ontwikkelen. Ik citeer uit <a href="https://www.managementsite.nl/over-managementsite" target="_blank" rel="nofollow">Het idee achter ManagementSite</a>: “De toets of kennis herkend wordt door ‘communities of practitioners’ en of het werkt in de praktijk zien we als de toets waar het om gaat. Daarbij komt dat zelfs de beste inzichten verpieteren in sociaal isolement. Waar men niet over leest of praat, wordt ook niet toegepast! Kennis over beter managen en organiseren komt pas tot wasdom in een sociaal en collectief leerproces van al doende, met vallen en opstaan, experimenteren en leren.”
Dus mijn suggestie is: beoordeel dit artikel op inhoud en toegevoegde waarde. Als je de rest geen aandacht wil geven is dat uiteraard jouw zaak.
mvg/Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite