Vergeet mij niet

Columns

Ieder onderzoek dat je er op naslaat en elke klant die je 't vraagt, zal het bevestigen: de Nederlandse ondernemer weigert nog steeds service te verlenen. In veel andere landen is al geruime tijd het besef aanwezig dat een tevreden klant omzet genereert. Gek genoeg blijft ons toch zo handelsgeestige kikkerlandje ver achter op het gebied van service, klantgerichtheid en klachtenmanagement. Hoe kan dit?

Verkeerde zuinigheid
Veel ondernemers zien service als liefst te vermijden kostenpost. Is een product eenmaal verkocht, dan worden we bij voorkeur niet meer lastiggevallen met vragen of klachten. Dus richten we ondoorgrondelijke klantendiensten in, in de hoop dat klanten vroegtijdig afhaken en bij de concurrent gaat zeuren. De volhoudende klant die de telefoon durft te pakken om zijn vraag of...

Renzo Verwer
mee eens, Maar eh: "Soms zit ik 20 minuten ergens op een terras te wachten tot ik iets mag bestellen (‘Ja, ik was dus even achter’)."

Nou zou ik ook wel eens begrip willen voor de serveerster en de verkoper in winkel. als de ondernemer met weinig personeel werkt, kan dat niet soms anders, dan moet je ook taken achetr doen
altijd weer wordt dan naar de de werknemer gewezen,. ook hier weer.
de echte schuldige is natuurlijk de ondernemer....daar wil ik eens keihard op wijzen, want dat gebeurt nooit. altijd wordt gewezen naar de laagste in de rang...
Jitse Knoop
Hoi Renzo,

Bedankt voor je reactie. Ik wil toch graag noemen dat het mij juist meer om de ondernemer gaat en niet om het personeel. Het was niet mijn bedoeling schuld bij iemand neer te leggen, meer om aan te geven dat een ondernemer verantwoordelijk is voor de keuzes die hij maakt in zijn bedrijf.

Meer over Zakelijke dienstverlening