Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Met vriendelijke groet.
Onlangs ontmoette ik een paar managers die alleen maar in vage bewoordingen konden praten over de doelstellingen van hun bedrijf. In een ander situatie kwam een groep medewerkers met allerlei cynische opmerkingen over bepaalde veranderingen. Een baas liet het geharrewar in zijn team, maand in maand uit, voortduren.
Zo kan je elkaar perfect demotiveren.
Ook ik constateer in overheidskringen vaak trendy (?) acties gericht op 'cultuurverandering'. Alsof cultuur een concreet object is dat je even kunt bijbuigen. M.a.w. gaan we dit jaar de scheidingswanden verplaatsen of eerst de cultuur verbouwen ?
Vaak wordt er wel een poging gedaan sturing te geven en heldere doelen te stellen ('toegesneden organisatie') maar ontbreekt het aan bijbehorende middelen en voorwaarden. Kort-door-de-bocht: wèl klantgericht, marktconform, enz., maar binnen de overheidsrandvoorwaarden en procedures.
nb Groeten aan Willem Mastenbroek. Ik denk nog steeds met genoegen terug aan de cursus 'Onderhandelen' medio jaren '80, ergens op de Veluwe.
Rob Groesz [voorheen: ROI]
Advies: kort het verhaal met 1/3 deel in en de leesbaarheid/effectiviteit wordt met 50% vergroot.
Een kleine toevoeging:
De grootste valkuil is telkens weer dat "de waan van de dag" voorgaat. Vaak worden leidinggevenden en medewerkers daarop aangesproken en wordt (te) weinig tijd vrijgemaakt en vrijgegeven voor (langere termijn) verbeteringen. Door de aanpak via de lijn worden de veranderingen ingebed in de dagelijkse gang van zaken met een duidelijke prioriteit door en van het (naast) hogere management. Hetgeen betekent dat er sturing wordt gegeven aan de (naast) lagere echelons, prima!
Wat mij overigens vaak verbaast is dat er meer waardering is voor mensen die fout gelopen zaken weer vlot trekken (terwijl ze zelf daar soms nog eens -direct of indirect- debet aan zijn ook!) terwijl degenen die het werk gewoon goed (laten) gebeuren minder waardering ontvangen. Wellicht dat "men" er dan vanuit gaat dat het "automatisch" goed gaat, maar in deze wereld gaat alleen de zon "automatisch" op.
Ik ben zeer enthousiast over het artikel van Dhr. Mastenbroek over Verandermanagement. Commitment van de top en zelfsturing voor decentrale organisatieonderdelen (divisies) zijn denk ik belangrijke succesfactoren voor verandering. Maar ik denk dat er vanuit het management/top bepaalde tools ontwikkeld zouden moeten worden, waarmee de divisies de nieuwe strategie (bijv. prestatiemanagement of actueel maatschappelijk verantwoord ondernemen) kunnen concretiseren en vertalen naar de eigen werksituatie, zoals bijvoorbeeld de genoemde werkconferenties. Zou u meerdere instrumenten kunnen noemen waarmee de divisies het “grote plan van boven” kunnen gaan gebruiken in de praktijk, praktische handvaten. Ik ben zeer benieuwd!
Met vriendelijke groet,
Karlijn van Lierop
Hier gaat het om de vertaling van de visie op organisatie en management naar de eenheden en de managementstijl. Ook zijn er diverse handreikingen om vanuit de strategie de onderdelen aan performance-mangement te laten werken. Zie bijv. de bijdragen: 'Performance-management, tot mislukken gedoemd?' en 'Hoe prestatiegedreven zijn Nederlandse organisaties?'
Nietzsche spreekt van abstraheren als een proces van accenturen. Als je iets wil zien dan zie je het ook! De apriori dat veranderen moet! (met een uitroepteken van Mastenbroek) zegt meer over zijn psyche en zijn huiselijke situatie dan de mogelijkheid die we hebben om de wereld op vele manieren te zien. Wat te denken van indianen die duizende jaren lang hetzelfde deden zonder te veranderen, wat te denken van ecosystemen die oneindig in tact blijven. Voor mij is Mastenbroek iemand die in de blindheid van het economisch denken trapt, waarin bedrijven, als gedehumaniseerde machines moeten! groeien, moeten! presteren en zichzelf zo een onnatuurlijke dwang opleggen. Dus lezers van dit Artikel, huurt Mastenbroek in en groei, groei, groei, want ook u gelooft: veranderen moet.
Wanneer Management de verandering wel aansticht, maar als het menens wordt bang wordt (door onzekerheid of door niet te weten wat te doen), dan is men blijkbaar niet geschikt voor zijn management taak. Chaos en weerstand zijn een gevolg van een verkeerde aanpak, geen automatisch effect van verandering.
Cultuur heeft wel enige invloed, maar wordt meestal als smoes begruikt om te verklaren waarom het weer niet gelukt is. Onzin, geen goede smoes!
Aantrekken van een adviesbureau voor cultuurverandering heeft dan ook weinig zin (behalve voor het adviesbureau). Cultuur is namelijk het resultaat van wat men zich gewoon heeft gemaakt, niet het begin. Dus: werken aan resultaatgerichte verandering is het devies. Dan volgt de cultuur vanzelf.
En wie kunnen dit beter dan de huidige medewerkers zelf.
Steeds vaker wordt er hoog in in de top een verander-kermis opgezet, echter de mensen (medewerkers) willen niet in de atracties.