Venijnige middelen voor de verandering?

Zoals gewoonlijk was ik de avond tevoren in het hotel ingetrokken. De komende twee dagen zou ik er een training ‘creatief ondernemen’ voor kwaliteitsmanagers geven. Al ruim 25 jaar bereid ik mij nauwgezet voor op een training. Hierdoor bouw ik voldoende vertrouwen in mezelf op, om me meteen na de start volledig te laten drijven door het groepsproces. Het draaiboek gaat dan gewoon in de hoek. Wellicht zou je dit een planned change transforming into proces kunnen noemen. Wel hield ik me nog altijd stevig vast aan ‘context management’. Daarom kwam ik die avond tevoren in het hotel. Dan kon ik me gedurende een uur of twee intensief bezighouden met het herscheppen van de cursusruimte tot een ruimte voor creativiteit. Hiervoor bracht ik allerlei versiering aan in de vorm van kaarten, kleine post...

Henk Hogeweg
Beste Eduard,

Ik ben blij verrast met jouw ontboezeming over je eigen leerproces. Volgens mij zet jij het leren van je cursist weer centraal. Ik herken dat veel trainers zichzelf graag in de spotlight zetten. Ze zeggen wel steeds van niet, maar praten maar door en door en door ...
De kunst de mensen die wij willen helpen te leren hun eigen lot weer in handen te nemen i.p.v. hun het allemaal maar aan te reiken. Daar zijn door de jaren heen aan verslaafd geraakt. Het is een soort drug voor velen. Het is gemakkelijk om zo aan je eigen werkelijkheid te ontsnappen. 'Ik ben nu eenmaal niet creatief. Daar hebben we jou voor ingehuurd.' Aan m'n hoela, afkicken die hap.
Mooie creatieve aanpak,

Henk
Eduard Povel
Hoi Henk,
Mooi dat je er ook achter bent: de muziek en het ritme van de cursist weer centraal in het leerproces. Das lastig voor het ego van een trainer.
Nog lastiger is het voor goed leiderschap, want daar geldt m.m. hetzelfde. Ga er maar aan staan 'CEO'!
Dank voor je positieve reactie, Henk.
M.M.Neyens-Zuure
Ha Eduard,

Alleen door zelf leerling te durven zijn kun je de meester in de ander aanspreken. Zo wordt eenieder zijn eigen meester en zet daarmee zijn' eigen 'transformatie in gang, er is geen andere weg! Daarmee zijn wij de waardevolle druppel op de gloeiende plaat. Dat is de rol van de trainer. Afwisselend leerling en meester zijn in de training van de deelnemers.
Jij hebt dit mooi laten zien.
Margriet Neyens-Zuure, trainer persoonlijke effectiviteit,management development
Thom Bruijn



Nu ikzelf ook dingen doe die ik niet eerder gedaan heb (als danser/mimer-trainer de taal gebruiken om naar buiten te komen), moest ik ook nog even hierop reageren.

Wat je aan instrumentarium gebruikt dat is jouw gereedschap en de ordening is die van jou.
De geest uit een oude lamp is een hoogstaand mystiek gebeuren, de rest zijn powerpoints van onze eigen wijzen.
Een omzwaai op dat vlak trekt je eigen denkpatronen open en vermindert het chocotoffeffect ( de reclame van de gevangene die nog een laatste snoepje mocht).

Ik plande op gegeven moment mijn voorbereidingstijd vol en keek niet meer naar lokatieplanningen dan tot op het allerlaatse moment.
Dit om ervoor te zorgen dat ik mijzelf verraste (een schone broek was altijd een gedachte die wel steeds opkwam) en daar ontstonden volledig nieuwe werkwijzen en modellen en vooral spel.


Succes en veel spelplezier

Meer over Professionalisering