Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Die ‘Buckler-lul’ Youp van ’t Hek, zoekt een comeback nu met T-Mobile!
De THT van Youp is verstreken. THT betekent ‘ten minste houdbaar tot’ en daarna wordt melk zuur en gaat het schiften. Dat gebeurt nu ook met van ’t Hek. Hij zit te melken over de iPhone van zijn zoon, die niet snel genoeg door T-Mobile wordt vervangen. De (ex?) vrouw van Youp is er ook nog een hele ochtend mee bezig geweest. Laat je zoon zijn eigen boontjes doppen en ga aan het werk; er is vast wel ergens een lint door te knippen. Wat een ether vervuiling!
lees hier het hele YOUP artikel:
http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/die-buckler-lul%E2%80%99-youp-van-%E2%80%99t-hek-zoekt-een-comeback-nu-met-t-mobile/
Ik weet dat bedrijven goede intenties hebben en veel klanten goed en naar tevredenheid helpen. Echter het verhaal van Youp staat niet op zich zelf. Soms gaan er dingen fout in het proces. Dat snapt iedere klant! Wat echter niet kan dat een herhaalcall geen trigger is om onmiddellijk in te grjipen. Als een klant voor de tweede keer belt dan moet de service upgraden. Drie maanden moeten wachten op een oplossing, tientallen telefoontjes met lange wachttijden moeten plegen .... dat kan echt niet.
We moeten de klant weer centraal stellen.
Zeker bij Triple-playspelers. Zij hebben een complexe dienst en de consument kan hun niet altijd goed voorzien van informatie of is niet instaat om hetzelf op te lossen.
Het is vragen om moeilijkheden als je daar niet proactief reageert.
In hun geval gaat het duidelijk om weten wat er kan spelen, safetychecks inbouwen en focussen op de klant. Doe je dit goed dan leidt dit voortdurend tot ketenbrede verbeteringen.
Dus nee, ik heb er geen moeite mee dat Youp dit doet, ik vind dat we het als branche nog niet goed genoeg doen. BNér of niet dit soort verhalen raken me! Los van wat jij denkt dat Youp zijn achterliggende redenen zijn, ik zou blij zijn als Youps verhaal en de reactie van vele anderen als katalysator werken binnen onze branche!
Dan kan de helpdesk de meest voorkomende behandelen (en het moet toch duidelijk zijn welke dat zijn) en meer complexe doorverwijzen naar specialisten. Dat lijkt mij erg efficiënt.
Er zijn toch ook wel best practices bekend voor wat betreft de inzet van helpdesks in het algemeen? en ook de economische effecten van slecht functionerende helpdesks zullen toch wel bekend zijn?
Ik denk dat die bedrijven er gewoon op speculeren dat hun klanten ondanks alles niet weglopen uit angst dan het dan helemaal verkeerd gaat.
Ik betaal relatief veel geld voor niet de beste provider, maar durf niet weg te gaan omdat ik bang ben dan maanden zonder telefoon en/of internet te zitten en inderdaad eindeloos te moeten bellen.
Ze hebben wel een prima helpdesk! Dat speelt ook mee.
en wat flauw van Christian om Youp van minder nette motieven te verdenken.
Ben het met Anneke eens, als een BN-er zo'n knuppel in het hoenderhok gooit gaat het helpen, ik hoop ook voor niet BN-ers.
Kennelijk leest Christian ook allerlei verhalen van anderen niet, in de Volkskrant, de Consumentengids etc. Mensen met een eigen bedrijf leiden flinke schade doordat zij maanden niet bereikbaar zijn, dat kan toch niet!
Als dat maar lang genoeg doorgaat verloedert de klantenservice. In het begin kreunen en klagen de mensen in de uitvoering nog. Na verloop van tijd kreunen kreunen ze niet meer; ze 'overleven' en worden steeds cynischer. De wirwar van regeltjes, onduidelijke verantwoordelijkheden, kwetsbare processen en ad hoc oplossingen maakt het steeds moeilijker om goede service te bieden. Steeds vaker gelooft met het wel. Organisatierot doet zijn intrede.
Een vicieuze dynamiek, door niemand bedoeld en gepland maar met een meedogenloze kracht!
Ondoenlijk om er weer greep op te krijgen? Welnee. Maar je hebt er managers voor nodig die van wanten weten met een flink budget en met de volmacht om de organisatie op zijn kop te zetten.
Maar tja, zolang de top bezig blijft met andere dingen .............
Klantenservice is duur voor een bedrijf. Een medewerker kost al gauw 30 euro per uur bruto incl. werkplek, sociale verzekeringen e.d. Gouden klanten (bijv. met duur business abonnement) moeten betere en snellere service krijgen dan mensen die een prepaid SIM kopen voor 5 euro met 10 euro gratis bel tegoed. Er zijn veel verhalen bekend van de klanten die bellen met non-issueus. Bijvoorbeeld; aan het einde van een software installatie komt er het scherm ‘press any key’. Vraag van de klant mijn toetsenbord heeft geen ‘any key’ button!
ENFIN; er zijn wel verbeteringen in callcenters door te voeren, die technisch eenvoudig zijn, die niet teveel kosten voor de providers (het probleem moet immers toch worden opgelost) en die zeer aangenaam voor de klant zijn.
Het verdient de aanbeveling voor klantencontact centers om meerdere niveaus van probleemoplossers te hebben. Komt een klant er niet goed uit, dan meteen opschalen naar level 2, 3 etc. Ook het herkennen van de klant (in dit geval zo’n springend cabaretiertje) en daarmee om weten te gaan is belangrijk. Niet heel eerlijk, maar wel verstandig om BNR-ers een voorkeurspositie te geven die ze zelf opeisen. Beter is het zelfs nog om ze in speciale programma’s op te nemen en ze te voorzien van gratis of goedkope producten (een geven paard wordt niet snel in de bek gekeken). De auto industrie doet dit onder Red Carpet Programma; van gesubsidieerde auto’s tot complexe product placement deals.
http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/die-buckler-lul%e2%80%99-youp-van-%e2%80%99t-hek-zoekt-een-comeback-nu-met-t-mobile/#comment-16873
Slechte service, gedoe met helpdesks die niet doen waar ze voor dienen, …
Automatische betaling die wordt gestorneerd .. probeer het maar niet, want binnen een week gaat een incassoprocedure in werking en in de frontale aanval, zonder aanziens des persoons!
Ik wilde begin 2009 bij een provider een nieuw - gecombineerd - abonnement zoals hetwelk waarmee men adverteerde: internet en bellen! Wat ik kreeg was de afsluiting van mijn vaste telefoon en een tweede abonnement: naast het oude, diende ik nu ook een nieuw tweede abonnement te betalen! En van vrijwillige betaling is geen sprake; het moet automatisch, dus die afschrijvingen gaan automatisch door!
Probeer het maar eens terug te draaien; dat is als trekken aan een dood paard.
De helpdesk? Die kon ik niet bellen; ik had geen telefoon!
Tot op de dag van vandaag betaal ik twee abonnementen! De telefoonverbinding is gelukkig door tussenkomst van een advocaat hersteld. Maar de betalingen zijn niet in lijn met de advertentietekst; laat staan dat het teveel in rekening gebrachte tweede abonnement gedurende anderhalf jaar al, is terugbetaald!
Het moet blijkbaar tot een volksopstand komen willen we van de terreur van de “providers” afkomen.
Er zijn diverse mogelijkheden: - Een heel grote groep ontevredenen gaat massaal naar eenzelfde (andere) provider en na twee maanden weer naar een andere, en dan weer naar een andere…. Tot ze het moe worden, die wijzigingen …. Persoonlijk verwacht ik hier niet alles van, omdat dit feitelijk nu ook de situatie is. En "mogelijk" gaat het bij een x-percentage transacties mis en dan ben je weer ver van huis.
Een iets reëlere mogelijkheid is dat diezelfde grote groep ontevredenen, elke week één cent extra betaalt. Voor een (verzonnen) nieuw abonnement. De administratieve rompslomp bij de providers zou daardoor wel eens groot kunnen zijn, het moet tenslotte verantwoord worden zou je denken? En liefst veel en vaak normale abonnementbetalingen storneren; dat is de automatische betaling kosteloos terug laten draaien door de bank. Ieder die dit doet moet echter meteen daarna wel alsnog betalen; of anders rekening houden met eventuele ‘administratiekosten voor de herinneringsnota’.
Een herinneringsnota moet je zeker snel betalen, anders krijg je zoals gezegd binnen één week een incasso-bureau aan de deur met bijbehorende extra kosten.
Toch zeg ik: Doen! We moeten die providers gek krijgen:
Ze moeten gek worden op normale klanten.