Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,
Claudia de Groot
Inkoop zogt voor de formele zaken, maar wat echt interesant is is vaak al geregeld. Niet negatief bedoeld maar zo werkt het vaak wel.
Oook al zullen we dit als inkopers zelf steeds ontkennen.
Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan verschaffen.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Pouwel Kingma
rp_kingma@hotmail.com
Iedereen die zijn vakliteratuur leest kent dit natuurlijk al.
Score 7.
ik zoek een artikel dat een leidraad zou kunnen zijn voor het kunnen effectueren van inkoopprocedures
hartelijk dank voor een reactie
Allereerst is de evaluatie afhankelijk van de aanvraagprocedure. Er zijn enkele bekende procedures voor aanvragen van een offerte. De drie belangrijkste zijn:
- Onderhandse "open bid" procedure
- Onderhandse "sealed bid" procedure
- Europese Aanbesteding (volgens meerdere modellen)
Bij een onderhandse "open bid" procedure worden geen normen gesteld aan de openings- en evalutie procedure - anders dan de normen die u stelt. Bij een "sealed bid" procedure is het gangbaar dat alle aanbiedingen tegelijkertijd worden geopend in aanwezigheid van een derde persoon, waarbij eerste inventaris wordt opgemaakt van de compleetheid van de aanbieding en de prijs (soms nog enkele factoren zoals levertijd en geldigheid). De Europese aanbesteding (Richtlijnen) hebben een vast protocol behorend bij de gestarte procedure. Die laten we maar voor wat ie is.
Hoe evalueer je vervolgens (in het kort):
- Allereerst dient een offerte zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de aanvraag. In geval van productlevering is dit vaak eenvoudiger vast te stellen dan wanneer u een dienst of werk aanvraagt. Daarnaast heeft u vast omschreven wat voor u heel belangrijke commerciele elementen zijn, zoals spoedige levering, uw eigen voorwaarden, enz.
- Ten tweede zijn we altijd geinteresseerd in de meest voorname parameters van een offerte: prijs, geldigheid, levertijd, kwaliteit van het aangebodene en voorwaarden
- Meestal zijn meer offertes aangevraagd, en is het dus verstandig bijvoorbeeld de offertes eerst op de hoofdlijnen (voldoen aan vraag, prijs, levertijd) te evalueren en de beste drie te "shortlisten". Met deze beste drie gaat u dan verder met een diepte evaluatie van het gebodene en kunt u bijvoorbeeld gaan onderhandelen over prijs en kwaliteit, of voorwaarden en levertijd.
- Let bij offertes altijd op geldigheid, toepasselijkheid van voorwaarden en recht en vrijblijvende geldigheid.
- Let bij grote opdrachten altijd op de geschiktheid van het bedrijf dat aanbiedt, hun financiele staat en status en referenties met vergelijkbare producten, werken of diensten.
Dit zijn zeer algemene richtlijnen, maar als u een voorbeeld heeft waaraan u denktt dan kunnen we gerichter antwoorden. Aangezien het enorm scheelt op welke wijze u aanbesteed (of uw inkoop verricht) en wat u aanbesteed (of inkoopt) kan het antwoord in deze heel eenvoudig respectievelijk complex zijn.