- Inleiding
- De doelstelling van een inkoophandeling
- De opzet van een inkoophandleiding
- De onderdelen van een inkoopproces
- Bronvermelding
Inleiding
Binnen de overheid en het bedrijfsleven wordt zeer veel ingekocht. Toch krijgt de inkoop zowel in beleidsmatig als in beheersmatig opzicht vaak onvoldoende aandacht. In veel gevallen is er geen expliciet inkoopbeleid geformuleerd, zijn de inkoopprocedures gebrekkig, is er onvoldoende contractbeheer en ontbreekt er een professionele inkoopfunctie. Inkoop omvat zowel de inkopen voor het primaire proces als de facilitaire inkopen en de inhuur van extern advies en onderzoek.
De inkoophandleiding is een instrument om het inkoopbeleid gestalte te geven als tool of management.
Dit betekent echter wel dat er eerst een inkoopbeleid moet worden geformulee...
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groet,
Claudia de Groot
Inkoop zogt voor de formele zaken, maar wat echt interesant is is vaak al geregeld. Niet negatief bedoeld maar zo werkt het vaak wel.
Oook al zullen we dit als inkopers zelf steeds ontkennen.
Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan verschaffen.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Pouwel Kingma
rp_kingma@hotmail.com
Iedereen die zijn vakliteratuur leest kent dit natuurlijk al.
Score 7.
ik zoek een artikel dat een leidraad zou kunnen zijn voor het kunnen effectueren van inkoopprocedures
hartelijk dank voor een reactie
Allereerst is de evaluatie afhankelijk van de aanvraagprocedure. Er zijn enkele bekende procedures voor aanvragen van een offerte. De drie belangrijkste zijn:
- Onderhandse "open bid" procedure
- Onderhandse "sealed bid" procedure
- Europese Aanbesteding (volgens meerdere modellen)
Bij een onderhandse "open bid" procedure worden geen normen gesteld aan de openings- en evalutie procedure - anders dan de normen die u stelt. Bij een "sealed bid" procedure is het gangbaar dat alle aanbiedingen tegelijkertijd worden geopend in aanwezigheid van een derde persoon, waarbij eerste inventaris wordt opgemaakt van de compleetheid van de aanbieding en de prijs (soms nog enkele factoren zoals levertijd en geldigheid). De Europese aanbesteding (Richtlijnen) hebben een vast protocol behorend bij de gestarte procedure. Die laten we maar voor wat ie is.
Hoe evalueer je vervolgens (in het kort):
- Allereerst dient een offerte zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de aanvraag. In geval van productlevering is dit vaak eenvoudiger vast te stellen dan wanneer u een dienst of werk aanvraagt. Daarnaast heeft u vast omschreven wat voor u heel belangrijke commerciele elementen zijn, zoals spoedige levering, uw eigen voorwaarden, enz.
- Ten tweede zijn we altijd geinteresseerd in de meest voorname parameters van een offerte: prijs, geldigheid, levertijd, kwaliteit van het aangebodene en voorwaarden
- Meestal zijn meer offertes aangevraagd, en is het dus verstandig bijvoorbeeld de offertes eerst op de hoofdlijnen (voldoen aan vraag, prijs, levertijd) te evalueren en de beste drie te "shortlisten". Met deze beste drie gaat u dan verder met een diepte evaluatie van het gebodene en kunt u bijvoorbeeld gaan onderhandelen over prijs en kwaliteit, of voorwaarden en levertijd.
- Let bij offertes altijd op geldigheid, toepasselijkheid van voorwaarden en recht en vrijblijvende geldigheid.
- Let bij grote opdrachten altijd op de geschiktheid van het bedrijf dat aanbiedt, hun financiele staat en status en referenties met vergelijkbare producten, werken of diensten.
Dit zijn zeer algemene richtlijnen, maar als u een voorbeeld heeft waaraan u denktt dan kunnen we gerichter antwoorden. Aangezien het enorm scheelt op welke wijze u aanbesteed (of uw inkoop verricht) en wat u aanbesteed (of inkoopt) kan het antwoord in deze heel eenvoudig respectievelijk complex zijn.