Het tipping point van de sociale media

Columns

Een geluid dat al vele jaren klinkt , dringt nu pas definitief door tot de dagelijkse werkbeleving van kenniswerkers en in de bestuurskamers van professionele, service organisaties: door de opkomst van de sociale media en de verreikende invloed van de globalisering gaat ons economische model in rap tempo veranderen.
Wat we te zien krijgen is de opkomst van een economisch model dat steeds minder wordt gedragen door bedrijven en instellingen en steeds meer door individuele professionals. Er ontstaan volop mogelijkheden om op basis van zelfsturing en persoonlijk leiderschap het heft in eigen handen te nemen en CEO over je eigen leven en werk te worden.Nogmaals: die gedachte is niet nieuw. Met name Tom Peters schrijft al jaren over dit onderwerp en ook ik heb er de afgelopen vijf jaar het nodi...

HANS VAN DER lOO
Mooie column die prima tegengas geeft aan het in dit land heersende conservatisme met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen rond werken en organiseren. Zo bestond een zichzelf als 'inspirerend ondernemer' omschrijvend adviseur het om onlangs de stelling te verkondigen dat zelfstandige professionals geen waarde toevoegen en in feite niet meer zijn dan nutteloze klaolopers. Pas als je enkele tientallen of honderden medewerkers voor je zou laten werken, zou je 'useful' zijn. Hoe gek kun je het verzinnen! Daarom Cees, zet je werk als mindsetter voort. Dat is hard nodig!
Erik Overdick
Lid sinds 2019
Heel mooi hoe de grote sprong voorwaards wordt geschetst. De kern van dat betoog lijkt in te zoomen op wat nu je werkelijke drijfveren zijn; "zaken in je leven waar je echt blij van wordt".

Persoonlijk ondersteun ik dit verhaal, zeker in de context gezien dat het een zeer belangrijke bijdrage kan gaan leveren in het aangaan van grote uitdagingen die er op ons af komen. De vergrijzing en ontgroening is er bijvoorbeeld zo een. Er zijn zeer binnenkort (veel) minder mensen die "werken". Deze zullen echter meer moeten doen, omdat eenvoudig weg de economie weer gaat ontwikkelen en groeien. Dit vraagt een hoge mate van flexibiliteit en vooral effectiviteit.

Mijn mening is, dat wanneer je vanuit je drijfveren en kernkwaliteiten werkt, je vele malen effectiever werkt, en met vooral veel meer plezier! Wanneer dan (persoonlijk en zakelijk) succes een gevolg is, dan is het feest natuurlijk compleet!

Waar de grote uitdaging ligt, is het helpen van mensen om die "sprong voorwaards" te durven en te kunnen onderzoeken. Veelal worden we gedreven door de waan van de dag, het bijna mechanische ritme waarin we ons leven leiden, ingegeven door managers van controle, regelgedreven overheden, financiele verantwoordelijkheden (huis-hypotheek-gezin).

Stel jezelf maar eens een eenvoudige en duidelijke vraag; "waar wordt jij nu echt vrolijk van?"
Laat het een begin zijn van een reeks mooie keuzes en ontwikkelingen!

Erik Overdick
www.overdick.nl

Meer over Het Nieuwe Werken