Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Betrokkenheid is dan ook beter, persoonlijk gebruik ik hier bij voorkeur 'commitment'. Commitment heeft als (neven)resultaat dat je trots bent op je functie en met plezier over je werk, je organisatie praat. Maar wie doet dat nog tijdens een sociaal evenment als een verjaardag?
Mijn ervaring, o.m. met het Investors in People Model, leert me dat medewerkers & managers zichzelf committeren aan hun eigen doelstellingen en nimmer aan de doelstellingen die hen, door de organisatie, zijn opgelegd.
Betrokkenheid, daar is ie dan, van medewerkers bij het Strategisch Plan van de organisatie is daarvoor cruciaal; dit om eigen doelen en organisatie doelen op één lijn te krijgen.
Met alle respect, maar mijns inziens zit het 'probleem' van tevredenheidsonderzoek niet bij het eerste deel van het woord. Tevredenheidsonderzoek, betrokkenheidsonderzoek, commitmentonderzoek: de ellende is de focus op onderzoek!
Hoe je het beestje ook noemt: een tevredenheidsonderzoek kan nooit en te nimmer een doel zijn. Wat het wel is, is een geweldig middel om de betrokkenheid (en tevredenheid, en commitment, en trots, en werkvreugde) enorm te vergroten. Maar dat lukt je alleen wanneer je de focus van het onderzoek afhaalt en je richt op de actie die erop volgt. Het onderzoek moet zo worden uitgevoerd dat actie een vanzelfsprekend vervolg is.
Personeel dat een tevredenheidsonderzoek invult doet jou als leidinggevende of P&O'er een handreiking: "Ik geef jullie mijn mening, doe er iets goed mee!"
Dát is waar je vervolgens voor moet zorgen: er iets goeds mee doen. Neem je medewerkers serieus, zeg vaarwel tegen rapportcijfers en ga als de wiedeweerga, zichtbaar (!!!) met de resultaten aan de slag. Waar mogelijk samen met je medewerkers. Tevredenheid, betrokkenheid en commitment volgt vanzelf, sneller dan we ooit hadden gedacht.
Joeri Cox
www.tevredenheidsonderzoek.org
Naast goed werkgeverschap (medewerkertevredenheid) is het dus ook belangrijk dat er sprake is van goed werknemerschap. Betrokkenheid is hierbij een belangrijke variabele, maar ook zaken als motivatie, engagement en loyaliteit.
Persoonlijk vind ik engagement een nog krachtigere voorspeller voor succes. Engagement is een combinatie van affectieve betrokkenheid en intrinsieke motivatie. Een soort superbetrokkenheid dus. Tevreden en betrokken medewerkers zitten op de kar en zijn blij, engaged medewerkers trekken de kar. Ze zorgen voor een groot deel voor de energie en richting in een organisatie.
Toenemende aandacht ook voor goed werknemerschap is de reden dat steeds meer MTO's veranderen in MO's, in medewerkersonderzoek. Waarbij dus ook de mate van werknemerschap wordt gemeten. En als je dan toch bezig bent... kun je net zo goed ook achterhalen wat het verzuim- en verlooprisico bij bepaalde afdelingen is (dit kun je met goed onderzoek immers voorspellen). En kun je achterhalen in hoeverre medewerkers in staat zijn om effectief, efficiënt en klantgericht te werken.
Op deze manier krijg je precies inzichtelijk wat er waar in de organisatie aan de hand is. Waar zit die ene afdeling die niet lekker functioneert? Die afdeling waar de medewerkers niet goed met elkaar samenwerken? Waar wordt niet efficiënt gewerkt? Waar is er sprake van slecht leiderschap?
Goed onderzoek meet dit. Op een leuke en simpele manier die niet belastend is voor medewerkers. Medewerkers voelen zich gehoord omdat ze in het onderzoek kwijt kunnen 'hoe ze erin staan'. En met deze informatie ben je in staat om heel gericht in te grijpen.
Guido Heezen
directeur Effectory, marktleider in medewerkersonderzoek
http://www.effectory.nl/medewerkersonderzoek