Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Beetje bij beetje worden zo 'digitale monopolies' gebouwd waar burgers en overheid maar moeilijk op kunnen ingrijpen. Bij grote overnames in de fysieke wereld is er nog wetgeving en toetsing die de maatschappij tegen monopolies beschermd. In de digitale wereld is dat een stuk lastiger.
Vriendelijke groet,
Leon
Mijn punt is dat merken zelf een antwoord moeten vinden op de invloed van de grote vier (Microsoft hoort daar natuurlijk ook bij) door dichter op de lifestyle van consumenten te zitten. Een verbinding met ze aangaan, waarbij Google, Facebook en Apple weer een rol kunnen spelen. Ik ben dus erg benieuwd hoe BOL.com en Cool Blue gaan reageren nu Amazon Prime hier de markt op stormt. Op dit moment dicht ik Cool Blue grotere kansen toe om te overleven. Ze hebben hun klantrelatie beter op orde.
Er ontstaat zoals je aangeeft een klein aantal platformbedrijven met een ongekende macht over de consument, over andere bedrijven en daarmee ook over de maatschappij. Tot verkiezingen aan toe. De massale verslaving aan fantastische ‘gratis’ apps creëert een oligopolie op alle data van alle mensen. Het gaat niet alleen om hun voorkeur voor producten, maar ook om het sturen van hun gedrag en politieke voorkeuren. Dat werd bij de Brexit al ontdekt na de onthullingen over Cambridge Analytica, met een herhaling bij de Amerikaanse verkiezingen.
Interessant is dat dit in de Verenigde Staten pas aandacht krijgt nu daarbij Russische connecties boven tafel komen. Zolang de manipulatie niet uit Rusland kwam, was hier nauwelijks aandacht voor. Kritiek vanuit Europa werd afgedaan als jaloezie van de verliezer. Dat is veranderd: vanaf 1 november worden Facebook, Google en Twitter aan de tand gevoeld door het Amerikaanse congres.
Vorige week hoorde ik in de VS op de NPR (national public radio) - een Amerikaans soort radio 1 - een deskundige uitleggen dat de VS ver achterloopt op Europa, dat strenge regels heeft om dit soort manipulatie te bestrijden. Kijk, is er toch nog hoop. En misschien ook een beetje voor merken.
Ik doe mijn best de komende weken een bijdrage te maken over platformbedrijven en hun vergaande impact op marketing en management.