Stop met die nep-dialogen!

Columns

"Ik accepteer deze stiekeme aanpak niet, ik had verwacht dat we een wezenlijke bijdrage zouden leveren aan de toekomst van ons bedrijf. Niets is minder waar, we worden afgescheept met een mail dat de tijden veranderen en prioriteiten verschuiven. Kul, kul en nog eens kul, mede namens ons hele innovatieprojectgroepje."

Bovenstaand fragment komt uit een ingezonden brief aan de directie van een bedrijf dat handelt in apparatuur zoals high-tech thermometers.

50% Van alle werkgroepen en innovatiegroepjes zijn opgezet als excuus-groepen. Een camouflage om mensen met weerstand in te kapselen. Geef een podium en de leiding heeft vat op ze.

Waarom zien we nog steeds schijn-dialogen bij organisaties die claimen continu mee te veranderen met de omgeving? En hoe dan wel?

Foute dialoog
Herbert Marcuse ...

Peter Clausman
Hey Ron, je boordt hier een mooi onderwerp aan. Nep-dialogen, kaltstellung. het gebeurd veel in organisatie, en is een manier voor de mensen in een organisatie om te overleven en om de status quo in takt te laten.

Het toelaten van een ander geluid vereist heel veel moed en doorzettingsvermogen, van zowel het management, als ook de mensen die het geluid laten horen.

Bij bedrijven zoals Daimler benz en Siemens had men een tijd terug de Direktor Grundsatzfrage. De directeur die de fundamentele vraag stelde. Hij stelde die fundamentele vragen aan de mensen in de organisatie, om hen te laten denken over of ze wel met waardevolle zaken bezig waren. "Is het waardevol wat je deze dag doet?" Voor wie is het waardevol? wat gebeurt er echt als je het niet doet? etc. het houdt mensen bij de les.

Ron Jacobs
Auteur
Dank Peter voor de extra voorbeelden. Deze vragen van de Direktor zijn ook zinvol om een collectieve ambitie te formuleren die men voelt en pakt.
Tim Ruijters
Hoe kun je ervoor zorgen dat er wel geluisterd wordt? Er een echte dialoog ontstaat. Ik denk zelf dat collaborative technologie (denk aan: chat, wiki's, enz.) ervoor gaan zorgen dat medewerkers snel binnen en buiten de organisatie draagvlak kunnen krijgen voor hun ideeën. Hoe kijken anderen hier tegenaan?

Meer over Innovatie