Twitter kent veel followers, consument navigeert, emotiemanagement ten top! Bent u als bedrijf bewust van de effecten van uw organisatie en de emotie van uw klant. Als u dat nu nog niet bent, wordt het dan snel. Social media is al jaren een groeiend fenomeen. De reacties over uw organisatie liggen voor het oprapen.
In een klein kwartiertje heb ik de volgende reacties over bedrijven gelezen op Twitter.
- @INGnl_webcare Ik kan weer pinnen, al beweerde de klantenservice per e-mail van niet. Maar iig hartelijk dank voor de hulp. :) Breuls 416 followers
- weeeerrrrrr maar de OV-chipkaart klantenservice / DUO bellen, kijken hoe vaak ik nu van het kastje naar de muur wordt gestuurd.... Tirgys 8 followers
- De ov chipknip... voor vragen: belt u geen klantenservice, maar zoek het lekker zelf uit. Word ...
Twitter (en andere social media) is een volgende stap in de informatiewedloop tussen bedrijf en consument.
‘Vroeger’ was daar het roddel- en feestjescircuit. Hier werd (en wordt) allerhande informatie over organisaties uitgewisseld, maar het ging niet zo snel als Twitter. Helaas was dit circuit slecht zicht- en beinvloedbaar voor organisaties. Het was een soort ‘onderstroom’.
Twitter maakt dit circuit zichtbaar en zet er een turbo-lader op. Het soort informatie dat wordt verspreid is m.i. niet zo verschillend ten opzichte van de informatie in de ‘oude’ circuits. Maar het gaat wel veel sneller en bedrijven kunnen zien wat er wordt verspreid. En kunnen daarnaar handelen.
Kortom: waar het oude circuit traag en ongrijpbaar was, is het nieuwe circuit snel en grijpbaar. Bedrijven kunnen hun voordeel doen met de grijpbaarheid, maar de snelheid is een gevaar.
Kunnen we daarmee stellen dat ‘de consumentenpower groeit’, zoals de auteur doet? Ik denk wel dat dat geldt voor de absolute consumentenpower. Maar of dat ook voor de relatieve power geldt, zal de toekomst moeten uitwijzen.
Joeri Cox
http://www.tevredenheidsonderzoek.org
De aangedragen voorbeelden van tweets waarin geklaagd wordt, zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering als internetbankieren tijdelijk niet werkt, als het openbaar vervoer staakt, als er vertraging is op een druk treintraject, en (ironisch genoeg) als er een internetstoring is.
De reden dat ik twee jaar na dato reageer is dat eigenlijk nu een nieuwe vraag rijst: verliezen de klagers op sociale media niet aan kracht, juist omdat het zo "gewoon" is geworden om je frustraties te uiten via sociale media? Tegelijkertijd, raken we in dit tijdperk bovendien niet gewend aan storingen (of het nu om internetbankieren of reizen met de trein gaat)?
Mijn eigen hypothese is dat Twitter ons weliswaar in het verleden tot nieuwe Joep van het Hekjes heeft gemaakt, maar dat de kans op imagoschado steeds kleiner wordt omdat de problemen waarover consistent geklaagd wordt, steeds "normaler" worden evenals het massale beklag via social media.
Philip Zoutendijk
http://www.tevredenheidsnorm.nl